Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Vill flørting med virtuell kjæreste

Bandai – som stod bak det elektroniske kjæledyret Tamgotchi – har nå kjempesuksess med å tilby japanske menn en heftig flørt med selskapets datamaskiner.

Nå er det mer enn 30.000 japanske menn som prøver å få sin virtuelle venninne på glid. Men kravene er realistiske. Forsnakker mannen seg ved å snakke om sport – da blir det stille. Kommer beskjeden om at her er det evig kjærlighet allerede første dagen, da kan det lett bli «Game Over».

Bandai tror selv at de vil få over 40.000 kunder snart. Den tilbys over Japans WAP – eller I-mode.
Selskapet sier lite om kundene, men røper at det er de samme som ofte kjøper Sonys robotkatt Aibo – menn i 30-årene, og som tjener godt.

Kort flørt

Prisen for Internett-venninnen er langt lavere – om lag 25 kroner måneden. Det hører med til bildet at de fleste dumper sin datavenninne etter vel tre måneder. Da er mysteriet for de fleste over.

I realiteten er det et program på spillfabrikkens datamaskin som svarerDet er mulig å velge mellom flere typer kvinner. Blant annet en lærerinne, en jente som jobber i en bar, eller en flyvertinne.

Målet er å få »jentene» til å komme med sine betroelser, og tilby udødelig kjærlighet.

Teknologi med spenst

Tjenesten heter «Love By Mail».
Mens amerikanere er mer »rett-på-sak», skal tjenesten ha truffet en nerve hos japanske menn.
– Japanere har alltid vært flinke til å oppdage hva som gjør teknologi morsom å bruke. De synes ikke det er det minste rart å kommunisere med virtuelle personer, sier forskningssjef Yuichi Washida, ved Hakuhodo Institute of Life and Living.