USA-flagg

Annonse


Bush mer pop enn Britney

USA-flaggMidt i den hissigste valgkampinnspurten tronet politiske søkebegreper langt høyere enn ikke-politiske, viser tall fra nettgiganten Yahoo! Selv om amerikanerne ikke flokker til valgurnene, er interessen for valgstoff på nettet enorm.

Forrige onsdag, dagen etter valget, var “presidential election” det mest søkte etter begrepet på nettkatalogen. 0,6 prosent av alle som var innom nettgiganten skrev inn de samme to ordene i søkeruten. “2000 Elections” kom på andreplass, med 0,4 prosent av den totale søkemassen.

Begge de viktigste kandidatene dukker også opp høyt på listen – “George W. Bush” var det fjerde mest etterspurte søkeuttrykket, mens “Al Gore” måtte se seg slått på nettet med en sjetteplass.

Begge politikerne kan imidlertid trøste seg med at de albuet ut Britney Spears fra topplisten. Den populære tenåringen ankret seg fast på syvende plass etter å ha vaket i toppen av listene i flere uker.

Annonse


Yahoo!s tall bekreftes av konkurrenten Lycos, som klokket “Election 2000” inn på første plass og “Electoral college” på andre.

Det er fullstendig normalt at søkeresultatene bærer preg av hva som skjer i verden, sier Danny Sullivan, redaktør av SearchEngineWatch.com, til News.com.

– Da Concorden styrtet i Paris søkte folk etter Concorde. Under OL var det olympiske søkeuttrykk som fenget mest. Når en storfilm åpner leter folk selvfølgelig etter filmen og skuespillerne, sier han.

Allerede mandag er interessen for valget nedadgående. Søket etter den japanske animé-serien “Dragon Ball Z” lå på toppen, ettefulgt av “Austrian train fire”, “PlayStation 2” og “Britney Spears”. “George W. Bush” ligger på åttende plass, etterfulgt av “presidential election results” på tolvte plass og “Al Gore” på 13.

(Origo)

Annonse