Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– Ikke dyrere med UMTS

Enkelte har spådd vanvittig dyre priser i Europa for UMTS-tjenester på grunn av rådyre lisenser etter offentlige auksjoner. Men Nokia tror ikke vi vil leve dyrere med UMTS.

Nokia future 4
Ilkka Pukkila, som er strategisk markedsdirektør i Nokia Networks, er optimistisk med tanke på neste generasjon mobiltelefoni. Tirsdag besøkte han Norge, og presentere følgende tall på et presseseminar:

I løpet av de ti neste årene skal vi øke mobilforbruket fra om lag 400 kroner per bruker per måned til det doble: 800 kroner per bruker per måned.

Flytter forbruket

Da reagerer nok de fleste av oss med vantro. Men Nokias strategiske markedsdirektør mener det ikke er særlig grunn til å tror at vi folk flest må blakke oss for å bruke UMTS-telefoner.

Pukkila tror nemlig bare at vi skal flytte en del av forbruket fra dagens manuelle tjenester til mobile tjenester.

Lønnsomt for operatørene

Og det er forbrukernes endrede vaner som skal gjøre UMTS lønnsomt for mobiloperatørene.

Nokia-mannen viste på tirsdagens presseseminar blant annet til regneeksempler med tradisjonelle postkort. I dag bruker hver finne om lag 130 kroner i året på postkort. Dersom 3G-brukere erstatter 35 prosent av deres postkortforbruk med elektroniske postkort via mobiltelefoner så vil den årlig omsetning per mobilbruker stige med 48 kroner.

Pukkila viste tilsvarende eksempler for nedlasting av musikk og online spill/gambling.

Tale blir ikke viktig

Han tror, i likehet med mange andre i mobilbransjen, at vi skal utføre stadig flere tjenester via mobiltelefonen.

I løpet av de ti neste årene vil tale bare utgjøre knapt en fjerdedel (25 prosent) av kostnadene ved folk flests mobilbruk. Mesteparten av mobilbruken vil være knyttet til tjenester som videotelefoni, bildemeldinger, Internett-surfing, betalinger, underholdning og lokasjonsbestemte tjenester (hvor er jeg, hvor finner jeg osv.).

Nøkkelfaktorer

Nokia-mannen tror imidlertid at de nye mobiltjenesten må tilfredstille en del nøkkelfaktorer som:

  • Personlig relevans
    • Eks.: Hvordan gikk det med fotballaget mitt i går? Hvordan går det med aksjen jeg eier?
  • Sted/lokasjon
    • Eks.: Hvor får jeg vekslet til lokal valuta? Hvor er nærmeste apotek?
  • Tid
    • Når kommer neste buss? Er siste tog gått? Kan jeg reise i morgen i stedet?

– Tjenesten må oppleves som både viktige og tidskritiske, og det gjelder ikke bare næringslivsfolk – men også folk fles, sier Pukkila.

Han mener at det er viktig at tjenestene er tilpasset folk som er i farta.

– Folk vil nemlig ikke bruke mobile Internett-tjenester hvis de også er tilgjengelige fra en vanlig PC, hevder Pukkila.

Stikkord: Mobil