På oppdrag fra selskapet Mediatude, ga Netsurvey 5 000 mobilbrukere et tilbud om gratis SMS-tjenester. Betingelsen var at brukerne samtidig måtte motta tekstmeldinger med reklameinnhold.
Ifølge Uppsnappat var hele 70 prosent av de deltakende positive til reklamefinansierte SMS-tjenester, Over halvparten kunne også tenke seg å anbefale tjenesten til andre.
Samtidig viste undersøkelsen at 28 prosent ble interesserte av reklamebudskapene, og 62 prosent syntes det var fint å få tilsendt reklame som var skreddersydd etter en personlig profil.
Kun 17 prosent syntes slike reklamemeldinger virket krenkende, og var heller ikke villige til å oppgi personlige opplysninger mot å få spesialtilpasset reklame.
Mens svenskene altså godt kunne tenke seg SMS-reklame, viser en uformell undersøkelse blant lesere av ITavisen.no at våre lesere er langt mer skeptiske. Over 75 prosent av de som svarte var negative til å motta reklame over mobiltelefonen.
Annonse