Annonse


DirectX 8.0 er klar

Programmeringsgrensesnittet DirectX er en standard for hvordan maskinvare og applikasjoner skal fungere under Windows.

Før DirectX måtte spillutviklerne skrive spesiell kode for å tilpasse sine programmer til alle grafikk- og lydkort på markedet. Etter at DirectX ble lansert i 1995, sørger programmeringsgrensesnittet automatisk for å tilpasse spillene til forskjellig maskinvare.

Utviklersett og runtime

DirextX består av to deler: Et utviklersett som brukes av utviklerne, og et runtime-program som håndterer de ferdige dataspillene.

Årets DirextX byr på en rekke forbedringer for grafikk, nettverk og lyd. For utviklerne er det blitt enklere å lage mer realistisk grafikk og lydeffekter.

Annonse


Enda bedre spill

Nye spill som Microsofts MechWarrior 4 baserer seg på DirectX 8.0, og etter hvert som alle utviklerne tar i bruk det nye verktøyet, kan vi regne med enda bedre spill.

DirectX 8.0 kan lettere skaleres for spill med mange deltakere som spiller via nettverk eller Internett, og støtter tale mellom spillere.

Her finner du det

Runtime-versjonen av DirectX 8.0 kan lastes ned fra www.microsoft.com/directx på flere språk, deriblant engelsk og svensk. Filen er 11,2 MB stor. CD-ene til nye spill, inneholder også runtime-versjonen.

Versjon 8.0 overskriver tidligere versjoner av DirectX, og opptar derfor ikke særlig mer plass på harddisken.

DirectX 8.0 Software Development Kit kan lastes ned fra Microsoft.

Annonse