Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Skjerper nettsensuren

Kina skjerper nettsensuren. Det gjør en hard hverdag vanskeligere for landets mange dotcoms.

Kinas flagg
De nye innskjerpelsene innebærer blant annet at kinesiske nettbrukere bare kan diskutere offentlig godkjente tema i prategrupper. Videre kan kun offentlige nettsteder formidle nyheter. Selv disse talerørene må ha tillatelse fra kommunistpartiets propagandaminister.

Reguleringene er skapt for å presse innhold produsert av offentlige medier som People’s Daily på øvrige nettsteder, skriver Financial Times. People’s Daily er en av flere myndighetseide mediebedrifter som forsøker lykken på internett.

Skremmer investorene

Kinas største privateide nettportaler, som Sina.com, Sohu.com og Netease.com, er alle er notert på utenlandske børser. Likevel har selskapene vært forsiktige med hva de publiserer, eller hva brukerne snakker om i diskusjonsforum.

Ingen av selskapene er overrasket over skjerpelsen av reglene, ifølge den britiske finansavisen.

Sensurskjerpelsen beroliger neppe investorer som allerede er bekymret over nettutviklingen i verdens mest folkerike nasjon. Aksjene i Sina, Soho og Netease har stupt mer enn 50 prosent siden i vår.

Analytikere venter at selvsensuren fortsetter også hos utenlandsbaserte kinesiske nett-tjenester. Det vil sannsynligvis tvinge frem sport og underholdning på politikkens bekostning, skriver Wall Street Journal.

Kommunist.com

Kinesiske myndigheter har hatt et ambivalent forhold til nettet siden interessen eksploderte for noen måneder siden. De søker økonomiske gevinster fra nettet, men myndighetene vil samtidig hindre at befolkningen benytter mediet til kritikk av Kinas politikk.

– Myndighetene har gjort ulike forsøk på å få et grep om internett. De har bare ikke greid det ennå, sier Ted Dean fra nettkonsulentbyrået BDA China til Wall Street Journal. (Origo)