Annonse


Mya, Ananova…og Johnson?

Talegjenkjenning og -syntese er naturlige deler av morgendagens mobile Internett , og det er mange om beinet for å bli din personlige cyber-hjelper. Om ikke lenge vil du for eksempel kunne føre samtaler med den hjelpsomme butleren fra nettstedet Ask Jeeves.

Teknologien lover oss en ny og mer personlig nettopplevelse, ikke minst på mobiltelefonen. Mya skal være en hjelpsom assistent, Ananova leser opp de siste nyhetene, Jeeves vet svar på ethvert spørsmål, og Kristin Johnson blir din mobile sekretær.

Jeeves har svaret

Motorola kunne nettopp lansere sitt utviklingsverktøy for VoiceXML, og askjeeves.com er iferd med å skape en snakkende versjon av sin altvitende butler Jeeves. Jeeves retter seg først og fremst mot forbrukere, men også bedrifter som ønsker å tilby talestyrt support for sine produkter.

– Vi oppdaget både med Jeeves og våre 125 bedriftskunder, at folk foretrekker å bruke fulle setninger når de spør om informasjon, produkter og tjenester, i stedet for å bruke nøkkelord. Snart vil man bli i stand til å spørre telefonen om ting som “Hvor kan jeg kjøpe en laser jet skriver”, og få øyeblikkelig svar, sier adm. direktør Rob Wrubel i Ask Jeeves.

Annonse


Ask Jeeves har rett og slett samlet spørsmål fra sine brukere de siste fire årene, og hevder å ha over fem milliarder spørsmål og svar i databasen sin.

Mobilinfo

På norsk side driver Telenor Mobil pilottesting av talestyrt mobilinfo, hvor man ved hjelp av et talebasert grensesnitt kan få opplysninger om aksjekurser, nyheter, og oppslag i opplysningen.

Ved å gi enkle og tydelig kommandoer kan man navigere seg gjennom et vokalt menysystem, og kommandere NRKs Kristin Johnson til å finne frem til spesielle typer nyheter, slå opp telefonnummer, eller sjekke aksjekurser for deg. Du kan når som helst avbryte henne ved å si “stopp” eller “avbryt”. Vet du allerede hva du vil spørre om, slipper du å vente på at Kristin leser opp hele menyen – bare si “nyheter…økonomi”.

Ikke for snøvlere

Så lenge du snakker rolig og artikulert forstår stemmegjenkjenningsprogrammet til Telenor stort sett hva du prøver å si, men foreløpig blir det problemer hvis du slår over til bred trøndersk.

– Stemmen til over 100 000 innringere har blitt analysert, og vi jobber fortsatt hardt med å få systemet til å kjenne igjen forskjellige stemmetyper. Særlig vanskelig er det med forskjellige dialekter, sier informasjonskonsulent Esben Tuman Johnsen i Telenor.

Når talestyrt mobilinfo lanseres kommersielt, vil det koste å bruke tjenesten, på samme måte som med vanlige mobilinfo. Man betaler da etter hva slags informasjon man ber om. Telenor Mobil har flere prosjekter i tenkeboksen, men vil foreløpig ikke nøyaktig hvilke andre talestyrte tjenester de vil komme til å tilby i fremtiden.

– I prinsippet kan man bruke talestyring til det meste, men før teknologien er god nok må vi først finne ut hvilke typer tjenester som er best egnet, sier Tuman Johnsen til ITavisen.no.

Annonse