Sony Playstation2

Annonse


Spill er økonomisk krig

Sony Playstation2Microsoft skryter av sin kommende spillmaskin. Sega kom med sin Dreamcast i fjor. Nintendo er markedets nest største leverandør av spillmaskiner, og varsler en ny maskin under navnet GameCube til neste høst.

Stadig nye spillmaskiner dukker opp i kampen om de 190 milliarder kroner som brukes på spillmarkedet hvert år, og Sony er produsenten alle ønsker å slå.

Når selskapet nå har leveringsproblem, – de forespeilte kvotene både i USA og i Europa er halvert – så ser konkurrentene muligheten til å fremheve sine produkter.

Lange køer

Sony vil levere maskiner etter hvert som de blir produsert. Men da PlayStation 2 ble lansert i USA sist uke, så var det stort sett bare de som hadde bestilt langt tid i forveien, som fikk sine maskiner.

Annonse


Hysteri

Dette ventes å gjenta seg når maskinen lanseres i Europa i slutten av november. Mangelen på maskiner har ført til hysteri. På nettauksjoner har det vært meldt om bud på nesten 15.000 dollar, hevder nettavisen The Register, som skriver at mange maskiner er blitt solgt på nettauksjoner for mellom ett og fem tusen dollar. Offisiell pris er 299 dollar i USA.

Game over

Nå gjør Microsoft sitt beste for å jafse til seg en bit av markedet. Reuters hevder at denne kampen trolig ender med at en av de tre japanske gigantene brekker ryggen.

Maskinene bygges stadig ut. For å lokke kunder utstyres de med DVD – for at kundene kan se på video – og tilknytning til Internett – ved siden av suverene grafisk muligheter.

Spill er stadig viktigst

Men først og frem må maskinene score som spillmaskiner. Ser en på Sega Dreamcast, så kan denne maskinen tegne vel tre millioner polygoner på ett sekund, noe som er en sterk indikator på maskinens styrke når det gjelder grafikk, og dermed også spill.

Avanserte muligheter

Til sammenligning ventes Nintendos GameCube å klare 12 millioner polygoner.

PlayStation 2 tegner 25 millioner polygoner.

Når Microsoft kommer med sin Xbox, så vil den være basert på vanlige PC-deler, og kunne tegne hele 150 millioner polygoner.

Men kapasiteten er ikke det eneste som betyr noe. Spill kan skrives slik at de utnytter grafikken bedre.

«Må ha»-spill

Men programvaren – antall spill vil også være viktig. Nintendo utvikler sine spill selv, og generasjonen som vokste opp med Nintendos håndholdte Gameboys, skal etter hvert kunne koble disse maskinene til de kommende GameCube, melder ryktene.

Sony samarbeider med selskapet Electronics Arts, som regnes som den beste spillprodusenten for tiden. Microsoft har vært i forhandlinger med spillprodusenten det siste året, uten at de har kommet fram til en endelig avtale.

Dreamcast mener like fullt at de skal kunne selge ti millioner maskiner til mars.

PlayStation 2 startet en spillfeber når de ble lansert i USA. Både Sega og Nintendo bruke anledningen til å reklamere sine produkter, for kunder som møter hyller som er rensket for Sonys maskiner.

Neste runde i spillkrigen kommer snart til en butikk nær deg.

Annonse