Nettbedrifter som selger varer og tjenester til forbrukere får seg en smell når julesalget starter, hevder John A. Challenger i konsulentselskapet Challenger, Gray & Christmas Inc.
– Det tar lang tid å endre forbrukernes handlevaner. Mange av nettbedriftene har ikke tid til å vente, sier Challenger til Wall Street Journal.
Konsulentselskapet har kartlagt oppsigelsene blant nettbedrifter siden de første 301 menneskene mistet jobben desember i fjor.
Kuttene akselererte kraftig i mai, etter at investorene begynte å etterlyse inntekter. Oppsigelsene økt jevnt og trutt siden. 5.677 nettansatte ble sparket de første 20 dagene i oktober, mot 4.805 i hele september.
Annonse
– Jeg tror november, desember og januar blir tre tøffe måneder. Da når vi toppen i antall oppsigelser, spår Challenger.
44 av 274 nettbedrifter som har slanket staben det siste året har gått konkurs, opplyser Challenger.
(Origo)
Annonse