mobil-salg

Annonse


Usikkerhet om mobilgaranti

mobil-salgHovedregelen er – dersom du har åpnet forseglingen på telefonen frafaller garantien, uansett hvor dyr telefonen er, og selv om du har hatt telefonen en uke.

Alle dagens telefoner kommer med ett års garanti, og det er ikke direkte uvanlig at det finnes produksjonsfeil på telefonen. Men hvordan går du frem hvis feil oppstår?

Den første forutsetningen er at du har kvittering på den innkjøpte telefonen, og tar dette med til butikken eller en av produsentens servicepartnere.

Selvforskyldt?

– Men hva hvis du selv har skyld i at telefonen ikke lenger virker?

Annonse




– Dersom skaden er selvforskyldt gjelder ikke garantien. Dette kan være tilfeller der telefonen har blitt utsatt for fuktighet, eller mistet i bakken. Dersom forseglingen er brutt, gjelder heller ikke garantien, forteller Mads Nevelius, supportsjef Ericsson Norge.

Tidligere hadde Ericsson kun tre måneders garanti på batteriene, men Nevelius opplyser at dette for en god stund tilbake ble utvidet til ett år.

Utvidet garanti på batteri

Men dette er tydeligvis ikke alle butikkene som selger telefonene klar over. ITavisen.no har vært i kontakt med en rekke utsalgssteder som flere hevder at det kun er tre måneders garanti på batteriene.

– Det stemmer at dette var tilfellet tidligere. Men både Ericsson og Nokia har utvidet dette til å bli ett år, forteller Nevelius.

– Men er det et problem at butikkene ikke kjenner kundenes rettigheter?

– Jeg tror nok at det kan være tilfellet, mener supportsjefen.

I følge Mobildata på Lambertseter, må kundene betale alle reparasjoner selv, etter at garantitiden er utløpt.

– En mobiltelefon er ment som en forbruksvare og den er ikke ment å vare mer enn to år. Når ettårs garantien er utgått må kunden selv betale, opplyser Kristine Stockinger, i Mobildata.

Hos Mobildata får vi også opplyst at det er mulig å åpne forseglingen uten at garantirettighetene forsvinner, så lenge det er snakk om en reklamasjonsfeil.

Bryt aldri forseglingen

– Å bryte forseglingen er ikke lurt å gjøre. I verste fall kan dette ødelegge kretskortet, sier Nevelius. I tillegg må du betale eventuelle reparasjoner selv.

I følge Nevelius kan man en mobiltelefon godt ha en levetid på mer enn to år, og han vil ikke være med på at de regner det som en forbruksvare.

Dersom det oppstår en feil på din telefon, og du er usikker på om dine rettigheter blir ivaretatt ab utsalgssted, er det smart å ringe servicetelefonen til produsenten eller butikkjeden. Vær i alle fall klar over at mange forhandlersteder ikke kjenner dine rettigheter, og dobbeltsjekk hvis du er i tvil.

Og husk at du ikke bør begynne å tukle i telefonen på egen hånd!

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse