Portal

Annonse


To minutter på å kapre kunder

PortalBåde teleselskaper, gründere som satser på mobilt Internett og nettselskaper satser tungt på å tilby portaler som skal betjene det potensielt enorme markedet for mobile Internettjenester.

Men en britisk studie levner ikke brorparten av tilbyderne stor sjanse.

– De som fyller korte perioder av ellers uproduktiv tid – inntil to minutter – vil bli mest brukt og dermed ha størst sjanse for å generere mest inntekter, heter det i rapporten fra det britiske telecom-analysebyrået Analysis.

– Først og fremst må mobile portaltjenester være enkle å bruke, billige og morsomme. Underholdningstjenester vil antakelig tiltrekke seg mest bruk, men også informasjonstjenester må gi relevant informasjon innen to minutter hvis de skal bli en suksess, hevder Analysis.

Annonse


Det blir imidlertid tøft å bli rik på mobile nettjenester, tror selskapet. Betalingsviljen for tjenester på det mobile nettet er like lav som på nettet for øvrig.

– I møtet med den uungåelige konkurransen vil det bli vanskelig for individuelle mobilportaler å beholde abonnementspris for tjenestene sine.

Selv om det kan være mulig for enkelte høykvalitetstjenester å ta seg betalt, vil brorparten av de nye tjenestene være gratis, konkluderer Analysis. Reklame og kommisjoner på salg er – som på nettet – nøkkelen til inntekter.

Innen 2005 spår selskapet at inntektene fra mobile portaler vil være verdt mer enn 13,6 milliarder kroner på verdensbasis, og at halvparten av verdens antatte 1,1 milliarder mobilbrukere vil surfe på nettet, skriver Reuters.

(Origo)

Annonse