Annonse


Ungdommens penger blir mobile

Underholdning og innovasjon er ventet å prege innholdssiden, og kampen om kundene har allerede startet. Hva skal man tilby for å vinne brukernes hjerter?

Å levere underholdning og tjenester på mobiltelefonene har vist seg å kunne være en innbringende geskjeft. Nå kommer bedre telefoner med forbedrede funksjoner og 3G mobilnett. Det åpner for nye muligheter.

– Men kan man si noe om hvilken trender som vil dominere mobilt Internett i tiden som kommer?

– Underholdning, stadig innovasjon og kamp om ungdom som betalende kunder. Det er i hvert fall det som BØR dominere. Det burde ikke være vanskelig for folk å forutse at det er ungdom og underholdningstjenester som vil dra i gang markedet, sier Ole Petter Nyhaug, partner og daglig leder i analysebyrået Fishnet.

Annonse


Sterk merkevare viktig

– Hvilke type aktører ligger an til å vinne kappløpet om kundene?

– De som vil bli sterkest på sikt innen markedet for mobilt Internett, er de med den sterkeste merkevaren, og de som produserer det beste innholdet. Alt som trengs er egentlig en sterk merkevare som tiltrekker seg folk, kombinert med innhold som er produsert av aktører, som er tett på det markedet og de målgruppene man retter seg mot.

– Dermed kan aktører som f.eks. SOL på sikt ikke regne med at det bare er å kjøpe seg kredibilitet og kvalitet, dersom de ikke klarer å tydeliggjøre om de skal være merkevaren eller innholdprodusenten.

Nyhaug tror at den uslåelige kombinasjonen, vil være det sterke merkenavnet, kombinert med de dynamiske, små innholdsleverandørene. Men han tror det vil bli vanskelig å kombinere de to rollene, slik som TV2, NRK, SOL osv. gjør i dag

Mer betalingsvilje enn på nett

– Hva vil kjennetegner dette markedet fremover. Vil alle tjenester på sikt bli gratis?

– Det som er spesielt med dette markedet, er at det er betalingsvilje for disse tjenestene i motsetning til for internettinnhold. Når man tilbyr disse tjenestene gratis blir jo dette undergravd, og det fremtvinger et behov for nye tjenester som det er betalingsvilje for.

Det som i følge ham vil slå mest an, er relativt enkle tjenester, med elementer av interaksjon og kommunikasjon.

– Vi vil nok se mer avanserte former for logoer og ringetoner, f.eks. at MP3-låter spilles som ringetone, mulighet for å sende bilder av seg selv, ellerannet til hverandre, som hilsener gjerne koblet sammen med en voicemail somman ikke trenger å ringe opp svareren for å få avlest.

Mer fokus på betalingstjenester

– Når noe når enorm popularitet, er det ikke naturlig at en stor aktør punkterer markedet, slik som skjedde da SOL tilbød sine gratis låter- og logoer?

– Jo, som sagt over. Men SOL og andre som ikke tjener penger på Internett vil bli tvunget til å se etter modeller der det er mulig å ta seg betalt, og det er i dag betalingsvilje for mobile tjenester. Det nok vil bli mer fokus fremover på å utvikle tjenester man tar seg betalt for.

– Selv om ringetoner og den salgs er populært nå, mener mange at dette kun er en døgnflue. Kan man si noe om levetiden til mobiltjenestene?

Ringetoner og den slags vil som sagt bli erstattet av mer avanserte underholdningstjenester om ikke altfor lenge. Snart kommer flere telefoner med SVGA skjermer som muliggjør bedre grafikk, i tillegg til selvfølgelig MP3 og etter hvert MPEG4.

Kortere levetid

– Beveger vi oss mot et marked der tjenestene har stadig kortere levetid?

– Jepp. Vårt grunnleggende begrep om tid er i seg selv i dramatisk endring. Dette betyr en utvikling der de små, spennende og kreative aktørene er meget attraktive, for kreativitet og dynamikk og nærhet til markedet er eneste måte å henge med.

– Men er det ikke nødvendig å være en stor aktør, for å ha mulighet til å overleve i dette marked som stadig endres?

– Stor fleksibilitet og stor organisasjon og tung teknologi er ofte ikke ting som går godt sammen. Tilbake til det jeg sa tidligere, blir nok de store mer og mer fokusert på merkevarebygging og inngåelse av avtaler med de spennende, kreative små miljøene.
Størrelsen er påkrevd som muskel for å lansere ting i markedet, ikke nødvendigvis drive utvikling og innovasjon, mener Nyhaug.

Annonse