telefon og mobil

Annonse


– Tele1 sutrer

telefon og mobil– Først kjører Tele1 Euorpe og andre konkurrenter terminering via utlandet og omgår regelverket behendig. Nå som det ikke er mulig i fullt monn lenger, sutrer de over Telenors priser. Vi holder oss til regelverket, men forbeholder oss retten til å konkurrere

Slik svarer kommunikasjonsdirektør Dag Vangsnes i Telenor Mobile Communications på anklagene fra Tele1 Europe og Pål Vegard

Bekrefter avtale

– Det er riktig at det eksisterer en avtale mellom Telenor Mobil og Telenor Bedrift som blant annet regulerer fast-til-mobil-samtalene. Det er også riktig at det i øyeblikket gis en markedsstøtte fra Telenor Mobil til Telenor Bedrift på dette området.

Når det er sagt må det understrekes at fast-til-mobil-samtalene bare er ett av en lang rekke elementer i dette samarbeidet, sier Dag Vangsnes.

Annonse


Varierende kostpris

– Men det står likevel tilbake å forklare hvordan dere kan operere med en kostpris i forhandlinger med Tele1 Europe på kr. 1.10 og selge det samme produktet til sluttkunder for 50-80 øre?

– Det er ikke så vanskelig som det kan høres ut for. Telenors kostpris består av to elementer: En fast kostnad og en variabel kostnad. Kostnadsstrukturen blir aldri lik i to forskjellige tilfeller.

Store volum betyr mindre enhetspris enn små volumer og noen konkurransesituasjoner må prise utfra dekningsbidraget etter variable kostnader og kanskje akseptere at vi ikke dekker inn hele det faste elementet.

– Vi har tilpasset oss konkurransesituasjonen og regleverket og forbeholder oss retten til å konkurrere både på pris og kvalitet. Vi legger oss ikke flate for konkurrenter som sutrer når de finner det litt vanskeligere å utnytte systemet (refilingsvirksomhet), sier en offensiv Dag Vangsnes.

Annonse