Annonse


Wapreklame rett i mål

Football365.com ble lansert tidligere i år. Navnet gir en klar pekepinn om hva som er innholdet på siden.

Den rette typen

Profilen på wapbrukere var ved begynnelsen av året omtrent slik: Gjennomsnittsbrukeren var en mann mellom 25 og 34 år gammel, interessert i ny teknologi, gjerne ansatt i jobb der teknologi var viktig, og med god lønn.

Dette er en profil som er svært lik nettbrukernes for et par år siden. På begge områder har det skjedd endringer, etter hvert som bruken er blitt mer vanlig, skriver TechWeb.

Football365 mente dette var en type brukere som lignet den de håpet på at ville reagere, så de lanserte en kampanje på wap. Den gikk over operatørene Fonedata i Storbritannia, Sunpoint i Finland og Krak i Danmark. Over seks uker ble reklamen vist beskjedne 40.000 ganger.

Annonse


Syv ganger bedre enn på web

Resultatet var en ”klikke-frekvens” på 7.4 prosent. Vanligvis regnes det med en frekvens på noe under en prosent ved annonsering på Internett.

Da kampanje gikk var typen wapannonser begrenset til tekst, med muligheten for å klikke på en link. Etter hvert er mulighetene kommet fra en del operatører til å bruke annonser der brukeren får mulighet til å sende epost tilbake, eller ringe.

Annonse