Hopp til navigasjon Hopp til innhold

I sandkassen med Ericsson

– Vi samler ekspertise og kompetanse du ikke vil finne i noe annet miljø i Norge, i en «eksklusive klubb» med bedrifter, sier Ingjerd Blekeli Spiten, manager i nylanserte Ericsson Mobile Playground.

Med Kinderegg som symbol har Ericsson har alliert seg med et utvalg bedrifter i Norge, for å fokusere på utvikling innen mobilt internett. 16 bedrifter er med i Playground, alle langt fremme innen sine respektive felter.

– Meningen er å skape en ny samarbeidsform, for å jobbe sammen med idéene og utviklingen av tjenester, sier Spiten.

Blant medlemmene finner vi selskaper som TV2 Interactive, Avenir, Cell Network, Fast, Birdstep, HiQ og Hewlett Packard.

Inn i studio

For å teste produktene og løsningene har Ericsson bygd et testsenter på Billingstad, som har fått navnet Mobile Internet Studio. Der skal det til enhver tid være mulig for medlemmene i Playground, såvel som andre besøkende, og gjøre tester på de nyeste teknologiene, innen felt som posisjonering, GPRS og wap.

Og har ikke Ericsson selv utstyret som trengs for å teste de siste nyvinningene, må de hente fra konkurrentene.

– Hvis ikke Ericsson-produkter er ledende i markedet, vil vi ta inn utstyr fra andre produsenter, sier Spiten.

– Bruk helst Ericsson

Medlemsbedriftene i Playground vil jobbe tett med Ericsson og hverandre, men er ikke bundet med henhold til hva de gjør med løsningene som blir utviklet. Selv om Ericsson naturligvis foretrekker at deres egne produkter blir tatt i bruk.

– Vi har en kontrakt som forplikter medlemmene til å bruke Ericssons utstyr, der det er hensiktsmessig. Dette er en ganske rund formulering, men gjør det hele litt mer formel.

Ericsson sier også de er i samtale med IT Fornebu, for å få Playground inn på Norges kommende teknologikjerne.

– Vi har åpnet Kinderegget, og det smaker godt, sier en fornøyd Spiten..