Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nokias lek med media

– Avbestill ferien, og forlat kone og barn. Da vil du kanskje vinne, sa en av fjorårets nederlandske vinnere i Nokias interaktive mediespill. Nokia Game 2000 starter i Norge i November.

Når startskuddet for Nokia Game 2000 går av 1. November, håper Nokia å få flere hundre tusen mennesker i spill Europa over. 18 land, inkludert Norge, skal kjøre spillet parallelt, og til sist blir det kåret en vinner i hvert land.

Over en måned, fra 1. November til 1. Desember, vil en mengde «spor» og ledetråder bli gjort tilgjengelig i massemedia. Nokia vil bruke annonser på Internett, SMS, radio, TV og aviser for legge ut denne informasjonen, som man vil være nødt til å få med seg for å klare de forskjellige oppgavene i spillet.

Testet i Nederland

Da Nokia Game 1999 ble introdusert i Nederland i fjor, deltok ca. 8 000 mennesker, og det hele var en storartet suksess, forteller Nokias Skandinaviske Communications Officer Karin Sternius. Folk laget egne websider for å utveksle tips, og viet enorme mengder tid på å komme seg videre i spillet.

– Vi vil vise at vi kan mer enn mobiltelefoner. Denne gang vil vi være trofast til vårt slagord «connecting people» gjennom massemedia, sier Karin Sternius.

Én vinner vil stå igjen

Man trenger en vanlig GSM mobiltelefon for å ta i mot tekstmeldinger, e-post adresse og tilgang til Internett for å delta. Det er ikke nødvendig at du har en av Nokias telefoner. For å spille må man være registrert innen 30. Oktober, og registreringen starter 7. Oktober på www.nokiagame.com.

Etter hvert som måneden går, blir oppgavene vanskeligere, og man må være smartere for å skjønne tipsene som blir lagt ut i de forskjellige mediene. Til slutt skal bare én person stå igjen som vinner. Premien er en tur til Italie for å delta i MTV Europe Snowball Event, i Januar neste år.

– Hver tredje dag skjer det noe nytt. Du trenger altså ikke å spille hver dag, men du kan ihvertfall gå rundt å tenke på spillet hele tiden, sier Sternius.

– Ingen baktanker

– 60 personer her i Nokia har jobbet heltid med dette i over ett år nå. 76 operatører i Europa er innblandet i utsendingen av SMS-meldinger, sier Sternius.

Selvfølgelig er dette en enorm markedsføringskampanje fra Nokias side, men verdens største mobilprodusent avviser at de skal bruke spillet til å introdusere nye produkter. Opplysningene som samles inn når du registreres som bruker skal visstnok heller ikke brukes i andre sammenhenger.

– Vi har ingen baktanker med spillet, og planlegger ikke å bruke personopplysningene til noe spesielt, forsikrer Sternius.

– Men spillerne vil naturligvis komme i en del kontakt med Nokia-varemerket, legger hun til.

Naturligvis…