Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Selger mest i mobil-Norge

Nokia dominerer markedet for mobiltelefoner i Norge. Finnene hadde hele 44 prosent av salget i 1. halvår.

Nokia 3210
I fjor var Motorola et ørlite hakk foran konkurrenten Nokia på det norske markedet. I følge tall som ITavisen.no fikk oppgitt hadde amerikanerne 29,8 prosent av markedet mens finnene hadde 28,8 prosent.

I følge tall som dagens Næringsliv har skaffet til veie for i første halvår har Nokia distansert konkurrentene. Etter det ITavisen.no erfarer er det ungdomsmodellen 3210 som har kapret markedsandeler for finnene.

De fem største

Nokia leder solid med en markedsandel på 44 prosent. Motorola inntar en 2. plass med en markedsandel på 24 prosent. Tyske Siemens er fortsatt på 3. plass med 19 prosent av markedet.

Svenske Ericsson sliter fortsatt med å komme på pallen med sine 12 prosent og 4. plass. Panasonic er fortsatt en mygg i landskapet med bare 1 prosent av markedet. Alcatel er også til stede på markedet.

Plass: Produsent: Andel (%):
1 Nokia 44
2 Motorola 24
3 Siemens 19
4 Ericsson 12
5 Panasonic 1
Stikkord: Mobil