Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Gjerrige nettselskaper

Jula kan bli en tøff tid for en rekke dot.com-selskaper. Høytidene krever massive markedsføringsressurser, men mange selskaper har allerede slunkne kasser.

Julenett
I både USA og Europa, brukte de store nye e-handelshusene svært mye på fjernsynsreklamen forrige førjulstid.

Kapitalbeholdningen i de ulike e-selskapene har krympet siden den gang. Samtidig har aksjemarkedet blitt stadig mer skeptiske til denne type selskaper, og hvilket annet valg har man da enn å bremse på denne type utskeielser.

Noen selskaper hevder at de skifter fokuset vekk fra fjernsyn over til nettet, da dette er et mer kosteffektivt medium.

Lite inntekter men store utgifter

I forrige uke ble den kjent at det svenske selskapet Boxman, har hatt et heller sørgelig halvår. I løpet av siste halvåret har ikke selskapet opplevd noen vekst i salget, samtidig som utgiftene har økt.

Selskapet ble etablert i 1997, og hadde som mål å bli den ledende butikken for musikk i det europeiske markedet.

Det er ikke lenger så sikkert at Boxman lever så lenge som til jul, men skulle de det, er det heller tvilsomt om de har penger å bruke på å lokke til seg nye kundegrupper.

For å ha muligheten til å bruke store summer på markedsføring, er en rekke selskaper nødt til å enten å øke salget dramatisk, eller å hente nye kapital. Men risikokapitalen er i ferd med å vende en god del av disse selskapene ryggen.

Amazon brukte 640 mill. på et kvartal

Flaggskipet blant butikker på nett, Amazon.com, er et av selskapene man forventer vil være mer forsiktige med bruken av markedsføringskroner i år. Fjerde kvartal i fjor brukte Amazon mer enn 640 millioner kroner på markedsføring, men selskapet vil ikke kommentere hvor mye de skal bruke i år, skriver Zdnet.com.

Men på et analytikermøte i forrige uke, kom det sterke hint om at selskapet nå ville kjøre en mer sparsom linje enn i fjor.

YaTack kniper også igjen

Også en rekke norske selskaper, har gitt signaler om at de vil kutte ned en del på markedsføringsbiten i den kommende perioden. I forbindelse med annonseringen av fusjonen mellom Toga og YaTack, uttalte adm. direktør Helge Røstad i YaTack, at markedsføring var biten det ville kuttes på.

Men i tillegg til at selskapene har hatt lavere inntekter enn forventet, har mange også fått etablert sitt merkenavn, og har derfor ikke samme behovet for å markedsføre navnet som tidligere.

På en pressekonferanse tidligere i høst uttalte YaTack, at de nå hadde »brandet» navnet såpass bra, at de kunne kutte ned på markedsføringen.