Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Mobilspill for milliarder

Mobilspill kan bli en av de helt store inntektskildene for mobilindustrien. Men bedre teknologi må til, og det blir mange rundt spillebordet. Foreløpig har japanerne et forsprang som de vil satse sterkt på å beholde.

Allerede om to-tre år vil mobilbrukerne spille for tosifrede milliardbeløp i Vest-Europa og USA, spår en optimistisk rapport.

Med sine første sju WAP-spill lansert denne uken har NetCom tatt det første steget mot det som mange tror vil bli den kanskje viktigste driveren i utviklingen av mobilt Internett: interaktive spill.

Det neste året vil det komme ti nye spill i måneden fra NetCom, og Telenor Mobil vil ikke la lillebror bli alene på lekeplassen.

Større enn film

Sommerens epidemiske nedlasting av ringelyder og logoer har gitt både mobiloperatørene og innholdsleverandører varsel om at markedet for mobil underholdning er stort også i vår del av verden. Og det er ikke bare et tidsfordriv for PC-løse japanske tenåringer, som stort sett bare har sine i-mode-telefoner til å komme på Internett. I Japan omsetter de mest populære mobilspillene for 1 million dollar i måneden.

I flere europeiske land har det vært mobilspill på markedet noen måneder, men omsetningen er foreløpig ubetydelig. Det vil endre seg snart, tror man. Analytikerne i Datamonitor har skuet inn i silikonkulen og sett konturene av en fremtidig mobil spillebule i milliardklassen.

Selv i den globale spilleindustrien, som i dag omsetter mer enn filmindustrien, vil mobilspillene bli en betydelig faktor, med en spillomsetning på 15 milliarder kroner i 2003 og 55 milliarder i 2005, og det bare i Vest-Europa og USA. Tror Datamonitor.

Venter på.

– En slik vekst forutsetter utplassering av ny teknologi. Dagens WAP på GSM er for tregt og for dyrt til at spillene som til nå er lansert kan få noen større aksept i markedet. Spill blir en suksess når de blir en besettelse, og det blir ikke dagens WAP-spill, sier mobilanalytikeren Falk Müller-Versee i Dorlacher Research.

Müller-Versee mener markedet ikke vil være modent før om halvannet år.

– Mobilspill må nærme seg samme responstid (»latency») som i interaktive dataspill, det vil si ned mot ett millisekund. Dagens WAP gir opp til 15-20 sekunders ventetid før spilleren får en reaksjon på sitt siste trekk, og det vil ingen i lengden tolerere, sier han.

Men mye vil skje snart.

-Med konstant internett-tilkobling gjennom GPRS neste år, og UMTS om to år, vil det straks åpnes muligheter for mobilspill i et helt annet omfang enn i dag, legger han til.

Java-animasjon

Müller-Versee peker på at WAP foreløpig er en hovedsaklig tekstbasert protokoll som ikke tillater animasjon.

– En virkelig spilleopplevelse vil brukerne først få når mobiltelefonene utstyres med programmeringspråket Java, sier Müller-Versee.

Java- telefoner er alt på vei. Siemens kunngjorde nylig at deres første Java-utstyrte mobiltelefoner vil komme på markedet i Asia første halvår neste år.

– Asia, og spesielt Japan, ligger foran resten av verden. Mens europeiske og amerikanske aktører bruker måneder og år på å bli enige om standarder gjennom WAP Forum, kan NTT DoCoMo i Japan som eier sin egen standard, ta slike beslutninger på egen hånd, sier Müller-Versee.

Stikkord: Mobil