Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Norsk- Koreansk mobiltokt

Opera og Trolltech har gått inn i en allianse med sørkoreanske PalmPalm Technology. Sammen skal trekløveret selskapene levere en totalløsning med Linux for mobiltelefoner og trådløse terminaler.

Torsdag kunne markedsdirektør i Opera, Rolf Assev, bekrefte at en samarbeidsavtale er inngått med PalmPalm, men Opera går ikke ut med en offisiell erklæring før neste uke.

De tre selskapene vil sammen levere en totalløsning, bestående av Tynux, et nedskalert Linux OS for trådløse terminaler, kombinert med Trolltechs grafiske brukerverktøy Qt/Embedded og Operas nettleser.

Kompaniskapet mellom de tre selskapene gjør at utviklere av maskinvare, svært enkelt kan utvikle mobile løsninger som operer på Tynux, fiks ferdig med et grafisk brukergrensesnitt og nettleser.

Felles markedsføring

PalmPalm, Opera og Trolltech har signert en avtale de kaller »a memorandum og understanding» (MOU), som også innebærer felles global markedsføring. Avtalen ble signert i forkant av et internasjonalt forum som startet i Seoul torsdag, skriver the Korea Herald.

PalmPalm er en ledende aktør i markedet for embedded Linux-teknologi, som innbærer en nedskalert variant av Linux OS, spesielt tilpasset for mindre terminaler, som PDA, datasystemer for biler, telefoner osv.

Det sørkoreanske selskapet skal etter sigende være det aller første utviklingsselskapet, som laget et Linux-basert OS for mobiltelefoner. Men her er mange nå kommet etter, og Red Hat erklærte senest denne uken, at de nå skal satse hardt på å tilpasse sitt Linux OS for dette markedet.

Hele verden for sine føtter

PalmPalm er foreløpig kun lokalisert i Korea, men planen er å etablere seg i Japan, Kina og Europa.

Markedsdirektør Assev, opplyse til ITavisen torsdag, at Opera nå satser på å etablere seg på Vestkysten av USA, i tillegg til Korea. Trolltech har i dag kontor i Norge, Australia og California.

Med en felles global marksføring kan mye tyde på at de to norske selskapene vil ha mulighetene til å etablere seg i svært store markeder, og ikke minst bli synlige på det meget spennende asiatiske markedet..