Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Spray solgt for 5,6 milliarder

Nettavisen får ny eier. Lycos Europa kjøper Spray Networks for 5,4 milliarder norske kroner. Men merkenavnet Spray vil fremdeles bestå.

Spray og penger
Spray Networks står bak selskapets nettvirksomhet. Spray.no og Nettavisen er norske avleggere.

Betalingen skjer med aksjer i Lycos, noe som innebærer at Spray kommer til å eie nærmere 29,2 prosent av Lycos Europa.

Det nye selskapet får 1.000 ansatte, 8,7 millioner registrerte brukere og cirka 19 millioner besøkende per dag.

– En kul greie

Spray Networks kommer til å bevare sitt merkenavn og ungdomsprofil, mens Lycos skal henvende seg til et litt mer voksent publikum. Det svenske selskapet uttaler at de er meget fornøyd med å bli en del av Lycos.

– Det er en kjempekul greie. Det er artig at vi slås sammen med nettopp Lycos Europa, ettersom de har et mediefokus på samme måte som oss. Dessuten utfyller vi hverandre veldig bra geografisk, vi er sterke i Skandinavia og de er sterke ute i Europa, sier pressesjef Johan Sandstrøm i Spray Networks i di.se.

I følge Sandstrøm gjøres ikke sammenslåingen primært for å kutte kostnader, men på grunn av synergieffektene.

Vil kapre store annonsekroner

Målet for det sammenslåtte selskapet er å ta en så stor del som mulig av det europeiske annonsemarkedet, og bli et ledende medieselskap på Internett. Det er i fremste rekke Europa selskapet skal henvende seg til.

Man regner med at kampen om de europeiske annonsekronene vil bli beinhard for nettportaler de neste årene. En rekke av de største annonsørene er e-handelsselskaper som henvender seg til forbrukermarkedet, som alle sliter med for liten fortjeneste.

Lycos Terra blir den største eieren i det nye selskapet med 31,1 prosent av aksjene. Bertelsmann har 19,3 prosent og Spray Ventures har 18,4 prosent av aksjene. Investor vil ha en post på 4,7 prosent.