Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nextra med epostselskap

Nextra, Telenors internettselskap, har opprettet et nytt selskap som skal selge meldingstjenester til bedriftsmarkedet i Europa.

Først via ASP- og ISPer, seinere som en ASP-tjeneste direkte mot bedriftsmarkedet.

– Det er ingen konkurrenter på dette markedet i Europa i dag. Dermed er vi enten veldig smarte, eller veldig dumme, som mener det er et marked her, sa adm. direktør Morten Lundal i Nextra.
Han er styreformann i selskapet, som har fått det noe kryptiske navnet TTYL, som står for »Talk to You Later».

Historie

På mange måter er ringen sluttet for Nextra når de nå starter et selskap som skal drive med meldinger.
Utgangspunktet for Nextras forløpere var nemlig et forskningsprosjekt rundt meldinger basert på standarden X.400.
Det utviklet seg til det som i dag er en europeisk Internett-leverandør.

Det TTYL tilbyr, er tilgang til virtuelle private postkasser, sikker e-post og filtrering, integrasjon mellom faks og epost, samt at de selvfølgelig sørger for at bedriftene slipper å drifte epost-servere selv.

Lundal sier at det er stor forskjell på å drifte noen hundre tusen epost-kontoer og systemer som takler millioner av kontoer. Oppetid er et viktig kriterium, som ligger bak, når Nextra mener å se et marked for drift av epost-systemer.

Alltid på

Ingvar Straume, adm. direktør i TTYL sier at bedrifter som overlater driften av meldingssystemer til dem, vil være garantert oppetid, ellers betaler de dagbøter.

– Meldingssystemene i bedrifter er etter hvert blitt like viktige som andre forretningskritiske systemer. Jeg tror kravet om at e-posten faktisk virker hele tiden, vil bli like selvfølgelig som at man har summetone når telefonrøret løftes av, sier Straume, som anslår markedet til å omfatte over 100 millioner ansatte i europeiske små og mellomstore bedrifter.

– Det er en takknemlig måte å starte en bedrift på, når vi har tilgang til Nextras kompetanse og nettverk i hele Europa, sier Straume.

Lundal sier at han ikke ser bort fra at det kan komme andre aktører på eiersiden i selskapet, men da ikke motivert ut fra finansielle behov. Han kan gjerne tenke seg medeiere med kompetanse på deler av meldingsmarkedet.