Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Vaklende wap hos Telenor

Har du forsøkt å wappe, men får beskjed om at tjenesten ikke er tilgjengelig? Da er du ikke alene. Telenor har for øyeblikket store problemer med å levere stabil wap-tilgang.

Telefonen ringer nummeret til Telenors dataserver, sekundene tikker og går, men responsen uteblir. Etter en stund får du opp en feilmelding på telefonen. Linjen er åpen, men serveren svarer ikke.

Du får regningen

Har du satt opp gateway selv kommer den snikende følelsen av at oppsettet må være feil…men det virket da for noen timer siden!? Sekunder blir til minutter, og kroner blir til øre. Regningen får du, selv om du aldri fikk lastet ned så mye som en bit.

Christian Figenschou er produktsjef for wap i Telenor Mobil. Han forteller oss at Telenor for tiden oppgraderer sine servere, og at det er dette som er årsaken til at tjenesten nå oppleves som ustabil.

Telenor langt fremme

Arbeidet har pågått i halvannen uke, og vil ventelig ikke være avsluttet før slutten av denne uken. Da skal til gjengjeld den nyoppussede serveren kunne takle WTLS (Wireless Transport Layer Security), noe som åpner for nye tjenester med høyere krav til sikkerhet.

-Det koster å ligge langt fremme, sier Figenschou. Det betyr at Telenor tar i bruk utstyr som ennå ikke er skikkelig testet, og at mye tid går med til etterjusteringer og testing.

Og mens du venter på at Telenor skal få skikk på serveren sin kan du begynne å sette opp et regnestykke over hva kaoset koster deg. Trøsten må være at pengene går til en god sak: å finansiere en statlig bedrift på full fart mot børsen.

PS.

Om alt går slik Telenor håper vil oppgraderingen også løse et problem vi tidligere har omtalt; problemet med å forstå Phone.coms håndtering av ”æøå”.