Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SPILLTEST: Warlords Battlecry

Et av historiens meste populære strategispill tar skrittet fra turbasert til realtime. Vi gir Warlords Battlecry en god gjennomkjøring, og er svært fornøyde med resultatet.

Enkelte av oss husker kanskje da Warlords kom ut på Amiga og PC mot slutten av 80-tallet. Ideen var genialt enkel: Du har et stort spillebrett i en fantasiverden, hvor opp til åtte spillere sender sine hærer med monstre og soldater i blodig krig med hverandre.

Taktikk og strategi

Hver av de andre spillerne kunne enten være datastyrt, eller en kamerat (mye morsommere), og en etter en skulle man flytte hærene sine rundt og bestemme hva slags hærer man ville trene opp i de forskjellige byene sine etter hvert som man erobret dem fra motstanderne.

Nye monstre

Siden den tid har spillet gjennomgått en rekke forbedringer og utviklet seg til å bli et av de morsomste og mest spillbare produktene noensinne, gjennom titlene Warlords II, Warlords III: Reign of Heroes, og Warlords III: Darklords Rising. Ikke minst har Warlords-tilhengere fått muligheten til å spille med hverandre på nett, og utveksle nye brett og scenarioer med hverandre.

Nå har altså SSI laget et nytt spill basert på Warlords, men har gått helt bort fra det turbaserte systemet – et dristig trekk som har blitt møtt med en god del skepsis ute i spillverdenen. Warlords Battlecry stiller nå i samme kategori som populære WarCraft og StarCraft. Heldigvis er overgangen til realtime gjort så elegant og gjennomført at WarCraft III vil få en del å hamle opp med når det kommer til høsten.Warlords figurer har spesielle smil

Mangfold

Men la oss gå nærmere inn på selve spillet. Prinsippet er det samme som i andre spill av denne typen – du sanker inn materialer, bygger bygninger og hærer, og kjemper mot de andre på spillbrettet. Warlords Battlecry gjennomfører dette med mer gjennomtenkt mangfold og spillbarhet enn de fleste andre.

Minotaurener og dverger

Du har valget mellom å spille hele ni forskjellige raser: Dark elf, orc, minotaur, wood elf, dwarf, barbarian, high elf, undead, og human. Hver av disse rasene har egne hærer og en unik spillestil, som betyr at selv om du har mestret å spille dvergrasen så er du ikke nødvendigvis god som minotaur.

I tillegg styrer du en Hero, som foruten å kunne være fra en av de ni overnevnte rasene, også etterhvert utvikler seg til å bli alt fra magiker eller alkemist til barbarisk hærfører. I tillegg til å gi dine hærer store bonuser når du slåss, samler helten din skatter og erfaringspoeng, og utvikler sine ferdigheter. En trent magiker-helt har over 80 forskjellige spells til rådighet.

Belønning

Helten din kan også påta seg quests, og bli belønnet med gull og kampglade medhjelpere hvis han utfører disse innen den gitte tidsfristen.

Det fine er, at til tross for det store utvalget raser og heltetyper, så virker det utrolig nok som om Warlords Battlecry er mer eller mindre velbalansert, uansett hva du velger å spille.

Flerspill

Naturligvis har du muligheten til å spille gjennom en kampanje med medfølgende historie, men den virkelig grunnen til å kjøpe dette spillet er (bør i hvert fall være) de fantastiske flerspillermulighetene. Spill med venner over Internett, over lokalnett, eller bare mot AI-en på din egen maskin. Gøy er det i hvert fall, både å knuse de andre håpløse spillerne, og å utviklene din egen helt og hans nærmeste private hær av topptrente livvakter.

Grensesnittet virker veldig gjennomtenkt, og man finner en rekke avanserte muligheter som mangler i andre realtime strategispill.

Mest nevneverdig er muligheten til å holde inn skift-knappen for så å gi en rekke kommandoer fortløpende til en hær eller gruppe hærer. Dine ordrer blir så utført en etter en. For eksempel kan du be en gjeng av dine tapre riddere om å ri opp og du kan gjøre andre ting i mellomtiden.

Litt tåpelig

Likevel er det en del småting å utsette på Warlords Battlecry. For eksempel har helten muligheten til å konvertere bygninger fra fienden til å bli sin egen hvis han står nærme nok.Warlords pakke

Hvis man trener opp helten sin med fokus på konvertering, vil han etter hvert kunne gjøre dette på noen få sekunder. Da kan man sende helten på et snikangrep inn på fiendens territorium, raskt konvertere en håndfull av hans bygninger, og så trykke Ctrl-D for å øyeblikkelig ødelegge dem. Kanskje er det meningen å gjøre dette mulig, men det virker rett og slett litt teit.

Tungvint lagring

Ellers er det irriterende at når man spiller i kampanje-modus, og helten eller en av de andre nøkkelfigurene dør, så stoppes spillet uten at man har mulighet til å laste inn et lagret spill. Istedet må man ut gjennom tre-fire skjermbilder (som tar tid) før man har muligheten til å trykke «load game».

Og det minner meg forresten på at det ikke finnes noen funksjon for å slette lagrete spill, noe som kan være et problem for de med plassproblemer på harddisken.

Selv om de cinematiske sekvensene er slappe og kjedelig, er det lekker og detaljert grafikk i selve spillet. Musikken er i god, men forutsigbar, fantasy strategi-stil.

Alt i alt er Warlords Battlecry et kjempespill, med underholdningspotensial i lange tider fremover. Kanskje helt til Warlords 4 kommer, en eller annen gang neste år – og da er det tilbake til den trofaste gamle turbaserte ordningen…

For mer informasjon, se www.warlordsbattlecry.com.

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt