Hopp til navigasjon Hopp til innhold

E-satser uten strategi

Bare en av fire europeiske storbedrifter sjekker om e-satsningen gir resultater. Halvparten satser uten strategi, viser en undersøkelse.

e-handel (norsk)
Tallene avslører også at bare 20 av de 131 bedriftene som ble undersøkt, anser sin egen nettsatsningen som en suksess. Samtidig erkjenner 85 prosent av bedriftene at de vil tape konkurranseevnen uten en effektiv e-strategi.

Ikke uventet er det sterk samhørighet mellom de som har satt seg mål for nettvirksomheten, som også rapporterer at prosjektet er vellykket, skriver nyhetsbyrået Reuters.

– Resultatet er sjokkerende. Det er helt vitalt at selskapene har en plan og måler effekten av prosjektene. Uten mål mister de fokus, sier konsulent Jim Armstrong fra American Management Systems (AMS), som har bestilt undersøkelsen.

De mister muligheten til å måle hvilke strategier som er suksessfulle og som bidrar til vekst.

Gamle regler gjelder fortsatt

– Bedriftene er under press og lanserer ebusiness-strategier i en fei. Men det betyr ikke at man skal slurve med grunnreglene for å drive business, sier Armstrong til Reuters.

Han får støtte fra andre eksperter.
– Hvis bedriftene ikke lærer av feilene, vil de tape. Bedriftene må planlegge, sette opp, og måle effekten, sier markedsanalytiker Graham Avory fra den britiske ehandelsorganisasjonen E-Centre.

– Dette er en stor utfordring for våre bedrifter. Vi må innse at vi ikke bare trenger e-strategier, vi må følge dem opp også, sier James Heath fra British Chambers of Commerce.

(Origo)