Annonse


Når mobilen vet hvor du er

Mobiloperatører og tjenestetilbydere verden over jobber for tiden intenst med å utvikle tjenester basert på teknologi som forteller dem med stadig større nøyaktighet hvor brukerne befinner seg.

For et år siden gjorde Nokia stor lykke med en TV-reklame som viste en ”dum” blondine på shoppingsenteret mens hun svarte sin ringende mobiltelefon med følgende forbløffede utbrudd: ”Hvordan i all verden kunne du vite hvor jeg er?”

At mobilnettet vet hvor brukeren befinner seg er knapt noen nyhet. Men det er først nå at denne kunnskapen lar seg utnytte i form av kommersielle tjenester. Ettersom mobilgenerasjon 2.5 og 3 ikke gjør taletelefoni vesentlig bedre enn dagens GSM er det nye tjenester som skal til for å tjene inn milliardinvesteringene.

Annonse


I startgropen

MLS – Mobile Location Services – er foreløpig i startgropen. Flere store aktører er klare til å lansere tjenester, med forskjellige tekniske løsninger. Også i USA, hvor IT-guruene frykter at Europa og Japan ligger langt foran i utviklingen av mobilt internett, satser nettportalen og søkemotoren Lycos på MLS med en egen mobil portal, Lycos Anywhere, hvor brukerne skal få et stort utvalg tjenester.

– Lokasjonsbaserte tjenester er en ”killer application” for Lycos Anywhere. Det er også en effektiv måte for en trådløs kombinasjon av innhold, søking og e-handel, sier Jason Pavona, Lycos-direktør for mobilstrategi og personalisering.

Men det er Europa – spesielt Sverige og Danmark – samt Japan som leder an i utviklingen. Foreløpig er tjenestene nye og begrensete, men med ”always-on” internett i større båndbredde – GPRS – venter mange at MLS skal ta av alt neste år. Og deretter: The sky is the limit.

– To år fra nå, når teknologien er bedre, og når pakkesvitsjede nett er bygget ut, vil folk spørre seg hvordan de kunne leve uten denne tjenesten, sier Harold Goddjin, styreformann i PalmTop Software, et britisk selskap som utvikler løsninger for PDA-tjenester over mobilt internett.

Mobile virtuelle samfunn

I Danmark tilbyr mobiloperatøren Mobilix sine WAP-brukere opplysninger om nærmeste bar, bensinstasjon eller MacDonald (se egen sak). I Sverige bygger innholdsleverandøren mobilePosition sine mobile ”communities” rundt nomadiske brukere som motorsykkel-kjørere og seilbåteiere.

Snart kommer de også med FriendFinder, en tjeneste hvor man kan lokalisere sine mobilvenner (se egen sak). Alle som har hørt en tenåring ringe en kamerat med standardspørsmålet ”Hvor er du nå” kan tenke seg potensialet her.

Restauranter og shopping

Men bruken har potensiale langt utover hobbynisjer og SMS-generasjonen. Reiseguiden Michelin, kjent for sin utdeling av stjerner til all verdens restauranter, vil i løpet av året gjøre denne tjenesten tilgjengelig for WAP-telefoner. Michelin venter bare på at lokasjoneringen skal bli mer presis. WAP-guiden, som allerede finnes for Palm, inneholder opplysninger og vurderingen av 60.000 restauranter og hoteller over hele verden.

Slike tjenester peker videre mot m-handel. I USA arbeider flere aktører med å utvikle mobile shopping-guider som kan gi prissammenligninger mellom forskjellige butikker i samme område. Det vil gi prisbevisste forbrukere nok et maktmiddel mot selgere som er vant til å tjene på at kjøperne ikke har full oversikt.

Annonse