– Det er ikke bare å flytte «ideen». Men må flytte det som gjorde ideen virkningsfull i hjemlandet, sa Ahlvarsson på jubileumsarrrangementet til First Tuesday tirsdag kveld.
Svensken, som var med på å bygge opp Boxman i Sverige og i utlandet, kom med en del velmente råd til representantene for Internett-bransjen i Norge.
Lokal forankring
– Det er populært å snakke om «think global». Men det er viktig å «act local», mente Ahlvarsson.
Han og Boxman erfarte hvor viktig det var å utnytte lokale nettverk av mennesker, hente inn de riktige investorene som ga selskapet troverdighet.
Annonse
Ahlvarsson & Co opplevde minimalt med salg da de lanserte sin dot.com-versjon av Boxman. Derimot fikk de langt mer salg i nasjonale nettbutikkene.
Fire råd
I dag jobber Ola Ahlvarsson med å hjelpe andre Internett-virksomheter med å ekspandere gjennom selskapet Result Venture Knowledge International. Dette konsulentselskapet har spesialisert seg på å evaluere, tilrettelegge og eksportere forretningskonsepter innen den digitale økonomien.
På arrangementet til First Tuesday gav Ahlvarsson blant annet fire følgende råd:
- Ha rett visjon
- Ha en god måte å formidle forretningsideen på (markedsføring)
- Ha en god inntekstmodell (vitsen er jo å tjene penger)
- Gjør det på riktig måte
Og det var på dette siste punktet at han påpekte hvor viktig det var at man ikke bare prøvde å eksportere ideen, men eksportere det som gjorde ideen suksessfull i hjemlandet.
«De magiske ord»
Med en aldri så lite smil om munnen ramset Ahlvarsson hvilke »magiske» ord som har fanget investorer det siste året.
Før årsskifet var »B2C» (business-to-comsumer) et trylleord. Etter nyttår skulle det være »B2B» (business-to-business). Før sommeren skulle man helst drive på innen »wireless» teknologier. Og nå i høst er visstnok »voice technology» trenden, skal vi tro den svenske nettkonsulenten.
Annonse