Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Føler seg lurt av Zoomit

Zoomit påberoper seg å være en gratis, uavhengig tjeneste som finner den beste prisen for brukerne. Men denne uken utestengte de en av de billigste butikkene, som ikke var villige til å betale per klikk.

mobil og kredittkort
Hva betyr best pris? Nødvendigvis ikke billigst, hevder Zoomit.

Helt frem til nylig har det vært gratis for nettbutikker å være oppført i søkeagenten til tjenesten. Zoomit er en kjøpeguide med automatisk prissammenligning, og en del av deres markedsføring, er løftet om at de alltid skal finne frem til den beste prisen.

– Tidligere var vi inne på Zoomit sin prisguide over butikker som tilbyr mobiltelefoner til lavpris. Nå har Zoomit ekskludert oss fordi vi ikke er villige til å betale ti kroner per klikk, sier daglig leder i Netthandelen.no, Einar Øgrey Brandsdal.

Mener Zoomit flår billige småbutikker

Brandsdal er opprørt over måten Zoomit har lagt frem saken på, og mener at deres krav om ti kroner per klikk, er urimelig høyt.

– Zoomit bør finne andre inntektsmuligheter enn å flå de billigste nettbutikkene. Det er jo klart at de som er billigst får flest klikk, og det bøtelegger Zoomit butikkene for, sier Brandsdal.

Netthandelen.no er en av de butikkene som selger svært billige telefoner, og derfor må selge relativt mange for at dette skal være lønnsomt.

Rundt midten av august begynte det å komme krav fra Zoomit sin salgsavdeling, om at Netthandelen skulle betale for fremdeles å være en del av tjenesten. Det første tilbudet lød på 15 kroner som raskt ble avvist. Deretter kom et tilbud på ti kroner per klikk, eller fem prosent provisjon av salget – pluss 1000 kroner i fast månedsavgift.

Styret i Netthandelen.no vurderte dette, men kom de frem til at dette ble for dyrt for dem. Allerede nå hadde de presset prisene til et minimum.

Ble fjernet etter mottilbud

Etter en stund kom et nytt tilbud fra Zoomit sin salgsavdeling:

«Har dere ikke lenger interesse av å være på Zoomit agenten selv med en klikk pris på 5 kr?
Alternativet vil være at dere fjernes fra vår agent f.o.m. i dag!» lyder e-posten fra Zoomit.

Heller ikke denne summen ønsket Netthandelen å betale, men kom med et mottilbud. De tilbød Zoomit 20 kroner per solgte mobiltelefon, som ble generert av trafikken fra Zoomit-agenten. Denne e-posten ble ikke besvart, men denne uken ble Netthandelen fjernet fra agenten.

– Jeg kjenner ikke til at noen har blitt stengt ute fra våre agenter, selv om de ikke ville betale for hvert klikk fra oss, sier adm. direktør i Zoomit, Johan Dolven.

Men Dolven synes ikke det er spesielt dyrt å betale 10 kroner per klikk, for hits som genereres fra dem.

Brukes som markedsføringskanal

– For mange er vi deres eneste kanal for synliggjøring og markedsføring. Det er jo rimelig at det skal koste noe å være en del av vår søketjeneste.

Dolven opplyser at de er i ferd med å inngå en rekke samarbeidsavtaler med de ulike nettbutikkene. I fremtiden vil det være de som betaler best som er mest synelige på sidene, og det skal nå lanseres en modell med tre ulike kategorier som kundene kan velge. Det gjeveste er platinanivået, som gir aller størst synlighet.

– Men kan dere egentlig påberope dere at dere finner de billigste tilbudene, dersom noen butikker blir stengt ute hvis de ikke betaler per klikk til siden?

– Vi mener ikke at vi alltid finner de billigste tilbudene, men de beste tilbudene, sier Dolven.

– Men det er også en kapasitetsutfordring som gjør at ikke alle nettbutikker kan være integrert i våre agenter. Det er en jobb å legge inn en butikk i agenten, og i tillegg er det utgifter på oppdateringen, forteller Dolven.

Zoomit kan altså ikke love å finne det billigste tilbudet til enhver tid, men de kan gi deg en god oversikt over markedet.

Stor nedgang i trafikken

Netthandelen.no har vært utestengt fra Zoomit i kun halvannen dag, men allerede nå har de opplevde stor nedgang i trafikken. Noe trafikk genereres fra sol shopping, der det er gratis å være oppført. Også mobilguiden.no generer noe trafikk, noe som koster 2000 kroner per år.

– Jeg har forståelse for at Zoomit tar noe betalt for at vi skal være med i prissammenligningen. Men for en liten aktør som oss, vil fem eller ti kroner per klikk, utgjøre en alt for stor sum, sier Brandsdal.