Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– Reiser vinner e-handel

Bestilling av forretnings- og feriereiser kommer til å bli ett av de største markedene for e-handel, spår ekspertene. Det ligger an til knallhard nettkamp mellom flyselskaper, reisebyråer og andre aktører.

Ifølge en undersøkelse fra MMI/Norsk regnesentral har drøyt 250 000 nordmenn bestilt flybillett på Internett. 400.000 av oss vil kjøpe flybilletter på nettet de neste 12 månedene.

Nærmere 600.000 mener det er sannsynlig at de vil bestille feriereise eller overnatting på nettet i løpet av et år, melder Newswire på vegne av reisebyrået Berg-Hansen.

– Takknemlig produkt

– Flyreiser er et takknemlig produkt å selge på Internett fordi det krever lite fysisk logistikk. Markedet øker mer annen e-handel, sier sjefskonsulent Ivar Låberg hos Gemeni Ernst & Young.

Markedsbyrået Forrester spår at salg av feriereiser på Internett vil øke fra tre milliarder dollar i 1998 til 29 milliarder i 2003. Salg av forretningsreiser på nettet vil utgjøre 20,3 milliarder dollar i 2004.

Knallhard kamp

Ifølge nyhetsbyrået Reuters vil kampen om nettkunden hardne til når ti europeiske flyselskaper, deriblant SAS, lanserer felles nettbestilling senere i år.

En rapport fra konsulentselskapet Merill Lynch viser at de eksisterende aktørene forbereder seg på en knallhard kamp.

Vinnere?

Låberg tror ikke alle aktører kommer til å klare seg eller at flyselskapenes nye portal vinner markedet.

– Flyselskapenes største konkurransefortrinn er at de har mye penger og kan tåle å gå med underskudd på portalen over lang tid. Kapitalsvake e-selskaper kan ikke holde ut like lenge. Men er det sikker at flyselskapene selv er de rette til å finner den beste reisen for deg, spør han.