Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nokia er en jenteting

Er du jente vil du helst ha en Nokia. Er du gutt, er det viktigste å være kul. Det viser en ny svensk undersøkelse om ungdoms mobiltelefonvaner og bruk.

Nokia 8810 kort
Jentene er mest av design på mobiltelefoner, mens det for gutter er viktigst med mange tøffe funksjoner og høy ytelse (batteritider og lignende), melder bladet Mobil.

Det er noe av konklusjonene i en svensk undersøkelse som er gjort av to studenter ved den Kungliga Tekniske Högskolan. De ha samarbeidet med mobilutviklingsselskapet NetLight.

Jentemobiler og guttemobiler

For mye tyder på at det finnes noe som kan kalles jentemobiler og guttemobiler.

– Nokia er mest populær hos jentene på grunn av formgivingen, selv om de hevder at Ericsson har et mer lettfattet menysystem. En jente uttalte eksempelvis at Nokia 8810 er pen, liten og sølvfarget – slik at den kan brukes som et lite lommespeil, sier Christina Ericsson til det svenske bladet Mobil.

Hun har gjort undersøkelsen sammen med Frida Norin, som et eksamenarbeid. Resultatene bygger på gruppesamtaler med seks grupper på mellom 8 og 9 personer.

SMS-vaner

Norin kan fortelle at jentene bruker mobiltelefonen som et sosialt verktøy for å omgå venner. Jenter er storbrukere av SMS, og de er også raskere en guttene til å knotte meldinger til hverandre og svare.

Gutter er mer tilbøyelige til å korte telefonsamtaler, som regel for å avtale å møte kompiser.

Fram til 25-års alderen er mobiltelefon først og fremst et tidsfordriv. Etter det bruker både jenter og gutter mobilen mer og mer for å spare tid.

Forskjellige forbedringer

Gutter og jenter er også forskjellige når det gjelder hvilke forbedringer de vil ha på mobiltelefonen.

Jenter vil ha bedre tekstfunksjoner (SMS), og muligheter for å sende e-postmeldinger og bilder.

Gutter på sin side vil ha bedre spill og posisjoneringstjenester.

Stikkord: Mobil