Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ny nerdestorm mot CyberCity

Internettleverandøren innførte ubegrenset surfing for 595 kroner i måneden. Nå trekker de dette tilbake, og setter et tak på åtte timer daglig nettbruk. Storsurferne raser nå mot CyberCity.

Selskapet har også tidligere opplevd rasende brukere, etter at de har endret vilkårene. I mars innførte den danske internettleverandøren CyberCity et tilbud om »surf så mye du vil, fastpris på Internett.»

For den nette sum av 595 kroner kunne brukeren bruke Internett hele døgnet hvis ønskelig, og prisen ville være den samme. For de som surfet mer enn tre timer per dag var tilbudet gunstig, og selskapet opplevde en stor pågang fra storsurfere. Men CyberCity undervurderte kanskje etterspørselen. Nå settes et et tak på åtte timer i døgnet.

Surfet for mye

Allerede to måneder etter landeringen i Norge, begynte store problemer for selskapet. Kundene var sinte og mente selskapet ikke holdt det de lovet. CyberCity stengte kontoer tilkunder de mente misbrukte tjenesten. De hevdet at misbruk, var når kunder brukte oppkoblingen som en fast oppkobling Selskapet opplevde da en storm av misfornøyde kunder.

Siste dråpen i begeret

Endringen i abonnementet »surf så mye du vil», har ikke blitt tatt like godt i mot av brukerne til internettleverandøren. En av ITavisens lesere skriver dette.

– Deres siste påfunn er bare siste dråpen i begeret. Det er så mange som nå er lei av dere og deres måte å drive forretninger og deres kundebehandling, og mangel på respekt til oss, kundene.

– Jeg håper dere i CyberCity er klar over at Nextgenel lanserer ADSL i Oslo og omegn i oktober, tilfeldigvis når dere innskrenker fastprisabonnement til noe ubrukelig. Jeg kommer til å si opp mitt abonnement på dagen når jeg får ADSL, og jeg kommer aldri til å ha noe å gjøre med dere i fremtiden.

– Groveste jeg har opplevd

I en nyhetsgruppen hevdes det blant annet at CyberCity’s har brutt markedsføringsloven. Først har de tilbudt et produkt det var stor etterspørsel etter, og etter at de har bygget opp en kundebase, har de trukket tilbudet tilbake.

En annen leser skriver:
– Dette er noe av det groveste jeg noensinne har opplevd mht. endring av betingelser for levering av en tjeneste, sier en kommende ekskunde hos leverandøren. Han påpeker at i tillegg til å ha trege linjer, er CyberCity nå dyrere enn tilsvarende alternativer.

Et fastprisabonnement hos CyberCity er en 64 kb/s -tjeneste. Sammenligner man med kabel-TV oppkobling blir dette abonnementet mye dyrere. Hos Avidi betaler man 199 per måned ved 256 kb/s ned og 64 kb/s opp. Forbrukerråd setter selskapet under lupenOgså det danske Forbrukerrådet kritiserer selskapet, og har forlangt en god forklaring fra selskapet. Fullmektig i det danske Forbrukerrådet, Peter F. Knudsen, sa til Politiken etter brukerstormen før sommerferien, at CyberCity ikke kan reklamere for ubegrenset surfing, hvis det samtidig er grenser for forbruket. De mistenker nå internettleverandøren for å bryte markedsføringsskikk og overtrede avtaleloven.

CyberCity svarer at fastpristilbudet var ment som en normal arbeidsdag, og ikke at kundene skulle tilbringe 15 timer på nett daglig.

Silje Brenna i CyberCity, sier til Nettavisen at det var et klart behov for å presisere reglene, og at det er bakgrunnen for at det nå er satt en grense.

– Produktet med ubegrenset surfetid har vi ikke lenger. Det opphører for alle fra 1. oktober og vi har sendt en melding til våre kunder om det i dag, i tråd med regelverket, sier Brenna, til Nettavisen. I følge Brenna har ikke de norske kundene fulgt de retningslinjene som lå til grunn i utgangspunktet.