Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dingsen som forbedrer mobillyden

Etter at vi i mars fikk forbud mot bruk av løs mobiltelefon i bil har mange investert i handsfreeutstyr. Men kvaliteten på utstyret varierer.

Det er dette danske QuBiT ønsker å gjøre noe med. Med tilleggsutstyret »Headset Interface Advanced» (HIA) forbedres lyden betraktelig, samtidig som du får mulighet til å snakke med omverdenen via et headset med mikrofon.

Tillegg til bilens handsfree

IT-avisen fikk teste utstyret, og valgte å montere det inn i en eldre småbil. Bilen var fra før av utstyrt med et originalt handsfree-sett fra Ericsson (HCA 10), passende til telefonene T28s og R320s.

Dette settet er i utgangspunktet svært avansert med stemmestyring, full duplex og automatisk ekkoreduksjon. Settet muter også telefonen, i tillegg til at det gir tilslutning til ekstern antenne.

Med et slikt sett i bilen har en kanskje ikke det store behovet for »Headset Interface Advanced». Så vidt jeg kunne bedømme fungerte løsningen allerede tilfredsstillende, til tross for at lyden var kanalisert til en liten høytaler under hanskerommet.

Enkel montering

Selve monteringen av HIA så ganske kryptisk ut. Her var det ledninger i alle regnbuens farger, og de tøt ut til høyre og venstre.
Men etter å ha lest monteringsanvisningen falt brikkene på plass. Enkelt sagt skulle bilstereoens høtalerledninger kobles inn på den ene siden, mens høyttalerne ble koblet til på motsatt side. Ledningene som gikk inn i handsfreeboksen skulle i stedet inn i HIA og erstattes av ledningene som kom ut av HIA.

De medfølgende pluggene passet sikkert da bilen var ny, men etter diverse bytter av bilstereo var det lite som stemte. Problemet var imidlertid ikke større enn at det lot seg løse ved hjelp av en avbitertang.

Prøveturen

Omsider var det hele montert, og ledningene strappet og skjult. De eneste synlige forandringene var en sort boks på størrelse med en fyrstikkeske (bryterboks), og en ledning fra den lille boksen til et headset med mikrofon. Kjøreturen kunne begynne.

Etter å ha kjørt adskillige kilometre og ringt og besvart samtaler under ulike forhold kunne jeg trekke følgende konklusjoner:

Lyd:

Lyden var flyttet fra den originale høyttaleren til bilens fremre høyttalere. Dette ga langt bedre lyd i kupeen, særlig ved kjøring med åpne vinduer. Hvor god lyden blir avhenger av høyttalerene. Ved bytte til høytalere av dårligere kvalitet blir mye av hensikten med dette settet borte.

Funksjonalitet:

HIA er utstyrt med et headset som gir deg god lyd på ett øre også i støyende omgivelser. Ved å trykke på en knapp flyttes lyden fra bilens høytalere til headsettet. Derved kan du føre en samtale uten å ha passasjerene dine som tilhørere.

Plasseringen av mikrofonen på en fleksibel stang fra øret gjør at du slipper å strekke deg mot takmikrofonen for å være sikker på å bli hørt. Headsettet kommer med en bøyle som gjør at det sitter godt og kjennes behagelig å bruke.Ulempen er at dette utstyret må tres på hodet før du får benyttet det. Saken er utstyrt med ledning, og i forsøket på å vikle denne ut av gearspaken var jeg nær ved å forårsake en ulykke.

Justering av lydnivå skjer på små komponenter på et kretskort inne i bryterboksen. Dette er tungvint, men forhåpentlig slipper du etterjusteringer. Mikrofonens følsomhet justeres på samme måte.

Øker trafikksikkerheten?

QuBiT hevder selv at deres løsning bidrar til økt trafikksikkerhet. Jeg kan ikke se at dette er noe sterkt argument for å velge Handsfree Interface Advanced. For å bruke utstyret må du allerede ha bilmontert handsfree, og de ekstra ledningene i bilen gir ingen sikkerhetsgevinst.

Om du kan kjøre mer konsentrert med dette utstyret enn uten er vanskelig å dokumentere. Forskjellen synes i beste fall å være marginal.

Stikkord: Mobil