Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Bredside mot data i skolen

Datamaskiner i skolen har verken fornyet undervisningen, utviklet pedagogikken eller forbedret læringen, konkluderer en svensk studie.

Skole/barn
– Hittil har initiativet til alle datasatsinger blitt tatt utenfor og ovenfor skolen, av politikere og beslutningstakere. Men ennå har ingen stilt seg de viktige spørsmålene: hva er kunnskap, hva er læring og hvor hører datamaskinen hjemme i dette, sier en av studiens forfattere, Anita Sandahl, til den svenske avisen Dagens Nyheter.

Fra barnehagen av

Studien, som er skrevet av Sandahl og Jan Unenge ved Högskolan för lärarutbildning och kommunikation (HLK) i Jönköping, har fulgt 500 barn fra førskolen til femte klasse. De fleste barna fikk tilgang til datamaskin allerede i barnehagen og samtlige fra og med første klasse.

På samme nivå

Dersom det er hold i påstandene om datateknologiens fortreffeligheter, burde de datakyndige barnas kunnskaper skille seg fra andre barns, mener forskerne.
– Men det gjorde de ikke, sier Unenge. Elevenes arbeid med datamaskinen hadde ingen innvirkning på deres resultater, sier han.

Studien viser også at jo vanligere datamaskinen blir, jo mindre interesserte blir barna i den. Hele 94 prosent av elevene har tilgang til en datamaskin hjemme, men bare en firedel benytter den hver dag, skriver avisen.

Interessen dabber av

I femte klasse synker også oppfatningen om at datamaskinen er viktig. I tredje klasse mener 58 prosent at datamaskinen er et viktig redskap – to år senere er det bare 38 som tror det samme. Lærernes interesse har også sunket, viser studien, som ennå ikke er publisert.

(Origo)