Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Kjører enkle postordretriks

Selskapet HomeBox skal trekke med seg den tradisjonelle postordrekunden i netthandelen. Med sitt system for direkte handel trekker gjør de en lett miks av postordre, nett- og telefonhandel, og lover stordriftsfordeler.

Handlekurv opp
Det nystartede selskapet HomeBox, som utgår fra E-Line Group ASA, lanserte torsdag et nytt konsept bygget på gammel lest.

Selskapet HomeBox tilbyr sitt konsept HomeBox som er en elektronisk og en fysisk struktur for direkte handel. I tjenesten inngår teknologiske tjenester som felles systemplattform og standardiserte nettbutikker, men også fysiske løsninger for distribusjon, betaling, markedsføring, lager og logistikk.

– De nystartede nettbutikkene sliter i startfasen med kostbar markedsføring, logistikk og innkjøpsmakt hos de etablerte aktørene, sier adm. direktør Bent Brugård i E-Line Group.

Tilbyr helhetsløsning

Brugård og hans kampfeller har studert svakhetene til nyetablerte nettbutikkene og grepet fatt i dette. Mange vil si at HomeBox er et skritt tilbake sammenlignet med de store nettbutikkene, men de fleste av disse har langt i fra vært en økonomisk suksess.

– Vår tanke er at kostnadene ved e-handelen deles mellom de ulike aktørene, og det er en nødvendighet for flere å gå sammen også på distribusjon, i et lite marked som det norske, mener Brugård.

Brugård har en stor tro på at standardisering av norsk netthandel er mulig, og argumentet er at standardisering og enkle nettbutikker skaper trygghet. På markedsføringssiden skal HomeBox kjøre svært allsidig med alt fra tradisjonelle kataloger, til DM og fjernsynsreklame for sine samarbeidspartnere.

Faks og telefonbestilling

I motsetning til dagens nettbutikker, vil salgskanalene med HomeBox være atskillig mer allsidige. I tillegg til å bestille over nett skal det være mulig å bestille direkte over telefon, faks, ordinær post og e-post. Planen til neste år, er at kundene skal kunne bestille via digitalfjernsyn, som er forventet å få ytterligere fortgang på e-handel.

Allerede nå har HomeBox inngått en rekke samarbeidsavtaler; med ICA Rett hjem, Dressmann, Cubus og Bonus. Disse har i praksis nå outsourcet driften av sin kundebase og leveranse, som nå vil bli utført av HomeBox.

Hvis en kunde bestiller varer hos flere av disse aktørene kommer det en fellesleveranse, og en samlet faktura. Selv om alle disse kundene vil ha en egen nettside med mulighet for bestilling, er det foreløpig ikke mulig å betale med kredittkort over nett. Leveransen må betales når kundene får den på døra, eller eventuelt når hun henter den på postkontoret.

Kan ikke betale direkte på nett

– Vi skal ha enkle trygge løsninger, i tillegg til kredittkontoløsninger. På sikt skal det selvsagt være mulig å betale direkte på nett. Vi har samtaler med flere norske banker, men har ikke funnet det nødvendig å prioritere denne delen foreløpig, sier Brugård.

HomeBox mener at en av de magiske nøklene til lønnsomhet er ordrehåndtering. Selv bygger de nå et stort lager i Fredrikstad, for å oppnå flest mulig stordriftsfordeler.

Selskapet har svært solide estimater for sine kommende inntekter. En del av inntektene kommer når kunden/partneren betaler en etableringssum og man betaler også et fast beløp for drifting av IT og drift av infrastrukturen. I tillegg skal HomeBox ha fra 10 til 35 prosent av omsetningen til sine samarbeidspartnere.

Henvender seg til de største

Småbedrifter som ser etter stordriftsfordeler vil neppe ha råd til å bli en del Av HomeBox-konseptet.

Bentgård vil ikke ut med hvor høye de faste kostnadene er, men antyder at dette neppe appellerer til bedrifter med under 100 millioner kroner i omsetning, og det er heller ikke de henvender seg til.

Eierne i HomeBox er Bent Brugård, viseadm. direktør Pål Normann Johansen i E-Line Group og Jørn Enersen som blir adm. direktør i det nye selskapet.