Den store tidsforskjellen mellom kontinentene vil føre til masse-besøk på OLs nettsider, tror arrangørene. Folk vil ikke vente på at TV-bildene sendes som opptak i Europa og USA, men vil oppsøke nettet for å få de siste resultatene.
Ti ganger mer
– Vi venter at www.olympics.com vil få rundt 6,5 milliarder treff på sidene. Det er anslagsvis ti ganger mer enn det vi opplevde under vinter-OL i Nagano for to år siden, sier Craig Lowder ved IBM, OLs tekniske leverandør, til Reuters.
Øker sterkt
Nagano-OL hadde ifølge Lowder 634 millioner treff, og forrige runde sommer-OL i Atlanta for fire år siden resulterte i beskjedne 187 millioner. Siden den gang har utbredelsen av nettet steget kraftig i alle deler av verden.
1.800 saksøkt
Den internasjonale olympiske komité (IOC) går samtidig hardt ut for å slå ned på nettsteder som forsøker å sko seg på OL. Ordene “olympisk”, “olympiade” og varianter på andre språk er IOCs eiendom og kan ikke benyttes i nettadresser, hevder organisasjonen, som har saksøkt bortimot 1.800 nettsteder.
Annonse
Milliardkontrakt
Kritiske røster hevder at felttoget mot ikke-autoriserte nettsteder skal beskytte kringkastingsavtalen IOC har inngått med den amerikanske TV-kanalen NBC – men dette tilbakevises av organisasjonen.
TV-stasjonen gir ufattelige 36 milliarder kroner for rettighetene til OL-sendinger fra 1998 til 2008.
Origo
Annonse