Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Svensk forbrukerråd gransker UPC

Det svenske konsumentverket vil granske markedsføringen til UPC. Bruken av begrepet »bredbånd» kan være misvisende.

UPC Logo
Det svenske komsumentverket tilsvarer Forbrukerrådet i Norge.
De har fått in over 20 klager på markedsføring av bredbånd, og på definisjonen av hva bredbånd er.

Striden dreier seg om kapasiteten.
Konsumentverket mener at bredbånd skal ha kapasitet på 2 Mb per sekund. Signaler over kabel går vanligvis på maksimalt 512 – 640 k ved nedlasting, og betydelig langsommere den andre veien.

I et svar til Komsumentverket skriver UPC at selskapet ikke har gjort noe galt.
Infrastrukturen har en kapasitet på 27 Mb per sekund ved nedlasting og 10 Mb ved opplasting. Hastigheten som tilbys abonnentene går også klart frem av markedsføringen, heter det i svaret.

En jurist hos Konsumentverket sier til Computer Sweden at de skal se nærmere på UPCs markedsføring i Sverige.