Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Forsiktig start for startsider

Ved bruk av 260 ulike domener som alle slutter på -sidene, skal sidene.com tiltrekke seg de uerfarne nettbrukerne som ønsker et enklere surfeliv.

Kabelsurfer
De skal ikke vokse seg store på markedsføring og høy hipphetsfaktor, men tjenesten «sidende.com» satser heller på å fange de litt forvirrede brukeren med behov for en fast og ledende hånd.

Sidene.com har vært på handletur i domenemarkedet, og kjøpt opp en rekke domener som alle slutter med -sidene; bilsidene.com, matsidene.com, hagesidene.com, legesidene.com osv.

– Totalt vil vi benytte 260 ulike domenenavn på sidene våre, sier markedsdirektør Geir Michelsen. Foreløpig ligger 50 av disse tilgjengelige i alfabetisk rekkefølge på sidene.com, men på sikt skal brukerne deres ha 260 ulike siter tilgjengelige, alle med sitt emne.

Satser mye på bil, økonomi og familieDet er den uerfarne brukeren, med behov for enkle løsninger og begrensede alternativer, de nå vil kapre.

Med seg som innholdsleverandører har de foreløpig fått Digilog, Norsk Familieøkonomi og Bilnorge m. fl.

– Vi mener at mange av dagens portaler skaper mer forvirring enn de veileder. De har for mye informasjon, men ikke tilstrekkelig innenfor hver kategori, sier gründer Beth Young.

Adm. direktør og gründer Beth Young har god erfaring med uerfarne nettbrukere, og selskapet som sidene.com har sprunget ut fra, Aicom, har blant annet avholdt kurs for totalt uerfarne nettbrukere.

Begrensede ressurser

Young startet i fjor opp Aicom, som står bak den lokale portalen aogb.net, som er en lokalportal før Asker og Bærum.

– Vi har nærmere 25.000 treff på den lokale portalen som var et slags forprosjekt for sidene.com, sier Young. Disse brukerne tar de må med seg over til sidene.com.

I startfasen skal sidene.com svært begrensede ressurser, og foreløpig er det kun Michelsen og Young som er ansatte i selskapet. Men de har også tilgjengelige ressurser fra Aicom, som skal bidra til noe på både den redaksjonelle og tekniske siden. Sakte vekst – uten å større markedsføring enn man har dekning for er strategien.

Sidene.com skal også fylle sine ulike sider med redaksjonelt innhold, oppdateringer og stadig finne nye partnere, annonsører osv.Den største utgiftsposten så langt har vært oppkjøpet av de mange domenenavnene. Selv om bare 260 skal tas i bruk, har de til sammen gått til innkjøp av nærmere 700 domener. Nå håper sidene.com å få solgt 15-20 prosent av tjenesten for om lag 20 millioner kroner.