Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Underskudd for SOL

SOLs offensive strategi det siste halvåret har kostet store penger. Selskapet utgifter har vært vel 350 millioner kroner, mens inntektene ikke har vært mer enn 110 millioner kroner. Underskuddet ble på 242 millioner svenske kroner.

Da SOL presenterte sin første kvartalsrapport i år, uttalte selskapet at de vil satse på en rekke nye innholdstjenester og fortsatt ekspansjon. Dette har kostet penger som nå gir røde tall i regnskapet.

Tap trass i vekst

Underskuddet på 99,6 millioner kroner fra første kvartal, har økt med ytterligere 142,7 millioner kroner. Dette skjedde selv om inntektene økte med 145 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Annonseinntektene i selskapet øker stadig, men likevel taper selskapet to kroner på hver inntjente krone. Markedet reagerte negativt på halvårsrapporten, og aksjekursen sank med ti kroner utover dagen. På onsdagen lå aksjen på 170 kroner, mens den falt til 160 kroner etter at rapporten ble kjent.

Ekspansjonskostnader

SOL forklarer tapet med økte markedsføringskostnader og produktutvikling. Blant annet har de lansert en WAP-portal i Norge.

De har også etablert SOL Nettvenn/ Passagen Kontakt og en egen reisekanal. Innkjøpet av søketeknologien til Fast har også vært en utgiftspost, i tillegg til økte personalkostnader.

Kjøpet av den største slovakiske portalen og overtagelsen av Din Side, har heller ikke vært gratis.

Kvitter seg med e-handel?

Ett område som er særdeles lite innbringende for selskapet er e-handelsvirksomheten.. I følge nyhetsbyrået Direkt vurderer SOL nå å selge denne delen av virksomheten, som defineres som utenfor kjerneområdet.

Selskapet har troen på at omsetningen vil vokse i andre kvartal