Telia (ny logo 2000)

Annonse


Telia skal spare med NetCom

Telia (ny logo 2000)Dette går fram av Telias halvårsrapport, som ble presentert i dag, onsdag 16. august.

«Oppkjøpet medfører betydelige samordningsgevinster mellom Telia og NetCom ASA, både i svenske og på øvrige nordiske markeder», heter det i halvårsrapporten fra Telia.

Teleselskapet mener synergiene bør ha en resultateffekt på 350 til 400 millioner kroner innen 2002. Disse fordelene er knyttet til samordningen av utbyggingen av UMTS – neste generasjons mobilnett.

Kostnadsbesparingene er forventet å komme innen faktureringssystemer, tjenesteproduksjon og tjenesteutvikling. Telia forventer også at de sammen med NetCom skal kunne øke sin konkurransekraft, og at de skal kunne få et mer attraktivt tjenestetilbud.

Annonse


Solid kundevekst

I første halvår oppgir Telia å ha en solid kundevekst nettopp innen mobilområdene i Sverige, Danmark og Finland med 533.000 nye kunder. I Sverige tok Telia 61 prosent av de nye kundene som strømmet til GSM-telefonimarkedet. Samtidig hevder selskapet at de har rekordlav churn – at de mister få av de gamle kundene til konkurrenter.

Med oppkjøpet av NetCom regner Telia å få «tilgang» til ytterligere 753.000 kunder.

Mobilområdet i Telia omsatte for 4,7 milliarder kroner i første halvår, hvilket representerer en vekst på 21,7 prosent fra samme periode i fjor.

Annonse