Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Kunde-reaksjon mot nettet

– Aldri har så få, fått så mange til å ta så mye feil. – Hold nettbyråene langt unna bedriftens strategiske arbeide. Jesper Kunde – Danmarks for tidens heteste bedriftsguru – hudfletter dot.com-folket.

Deskill
– De nye falske »management guder» ble sitert i den ene avise etter den andre – og dommedagstrommene lød. Nettet vil legge hele bransjer øde, nye dot.com-selskap vil rydde bordet – og hurtighet er det viktigste av alt. Den som ikke er på nettet i løpet av ett år, mister hele markedet. Slik sammenfatter Kunde i en kronikk i danske Berlingske Tidende perioden.

Mediemagnet

Jesper Kunde startet reklamebyrået Kunde & Co i 1988. Det som startet som en reaksjon mot overfladisk kundebehandling.

Ti år senere er selskapet Danmarks største med 144 ansatte, en omsetning på 400 millioner kroner, og datterselskap i Stockholm og i London.

Han har skrevet boken Corporate Religion. Boken er utgitt på forlaget til Financial Times. I følge selskapets hjemmeside ble førsteopplaget utsolgt på tre måneder. Boken er nylig utgitt i Norge, og skal også gis ut i Tyskland og i Norge.

Troverdighet og kunskap

– Kundene etterspør ikke lenger produkter, men troverdige virksomheter og merker, som gir dem en helt annen verdi, enn bare produktets funksjonalitet. I boken gir reklamedirektøren råd om hvordan skape sterke merkenavn og markedsposisjoner.

Optimisme

Kunde mener dot.com’erne trodde blindt på at bare man hadde en god ide, så ville det stå finansfolk klar med store penger, som kunne finansiere store kontor og flusst med datautstyr.

– Dot.com-drømmen brast som bekjent, fordi det er en grense for hvor langt finansmarkedet vil slippe oppstartsselskap, skriver Kunde.

Kremmere

Han etterlyser kompetanse fra den »gamle økonomien», og harsellerer med at det er de gamle selskapene vil redde Internettkonsulentene, som han ellers er lite nådig mot.

Leve nettet som salgskanal

– Internettselskapene skal selvfølgelig hjelpe til med å bygge gode nettløsninger. Men de skal holde seg borte fra strategi. Det gikk visst heller ikke så godt med deres dot.com-strategier.Reklamedirektøren understreker at man ikke bruker programvareleverandøren til det strategiske arbeidet.

– Husk det: Dot.com er død. Lenge leve nettet, konkluderer Kunde.