Hopp til navigasjon Hopp til innhold

En ny industri

KOMMENTAR: UMTS-søknadene viser at mediebransjen nå i fullt monn investerer i telebransjen og smelter sammen med denne også her hjemme. I UMTS-konsortiene finner vi Schibsted, Aller, Orkla Media og Dagbladet så langt.

Joramo (blått)
Dette er utvilsomt et tegn på at mediebransjen nå prioriterer mobilt Internett som en særs viktig del av framtidig distribusjon. Det vil ikke forbause oss om vi ser flere større mediegrupperinger komme med underveis.

– Det er åpenbart at UMTS representerer nye distribusjonsmuligheter for oss. Vi synes Orange og Bredbådsfabrikken er svært spennende partnere med mange nye tanker. Selvsagt vil Schibsted i denne sammenheng delta aktivt i mobil portalutvikling, sier direktør Sverre Munck i Schibsted.

Adm. dir. Tom Vidar Rygh i Orkla regner Orkla medias mediekompetanse som meget viktig i deres søknad.

Det er ikke overraskende at mobiloperatører allierer seg med bredbåndsaktører i fastnettet. Det er heller ikke overraskende at man søker industrielle norske partnere.

Det nye og mest spennende er mediebransjens inntog i norsk telebransje. Vi hadde ventet enda sterkere innholdsfokus i UMTS-konsortiene. Det som overrasker er at ingen store finansinstitusjoner/banker har vist ansikt så langt.

Forøvrig er statskapitalen tungt inne. Vi kan konstatere at både Televerket, Postverket og Norges Statsbaner og Statkraft (vi vet de har skiftet navn nå) er med i ulike søkergrupperinger.