Hopp til navigasjon Hopp til innhold

UMTS-selvsikre Telenor

Telenor Mobil har valgt å stå alene når de søker om lisens på neste generasjon mobilnett – UMTS. Det statseide teleselskapet hevder de ikke er like avhengige av partnere som andre søkere.

Myhre, Ingvild
– Andre aktører er mer avhengige av å få andre partnere med på laget enn vi er, var svaret adm. direktør Ingvild Myhre i Telenor Mobil ga på spørsmålet om hvorfor de ikke har med seg verken innholds- eller tjenesteleverandører i sin søknad, slik flere andre søkere har.

Diskuterer med flere

Men Ingvild Myhre kunne bekrefte at Telenor er i kontinuerlige samtaler med flere innholdsleverandører. Flere av disse vil bli vurdert som en slags konvergenspartnere, både på bredbånd og UMTS, innenfor rammen av det nystartede Telenor-selskapet Zonavi.

Telenor Mobil vil bygge ut tredje generasjons mobilnett slik at det vil dekke alle tettsteder med innbyggere ned til 2.800 individer innen tre år, og alle grender med mer enn 200 innbyggere innen fem år. Da er 96 prosent av befolkningen i den Golfstrøm-oppvarmete steinrøysen dekket.

Telenor Mobil tror det vil koste to til fire milliarder kroner i investeringer til infrastruktur, og det er ikke mer enn selskapet har god finansiell rygg til å klare uten hjelp av andre. Telenor har ikke med seg en eneste partner i sin UMTS-søknad.

Konvergens-partnere

Med både Schibsted, Orkla og Norske Aller som deltakere i andre UMTS-konsortier kan ikke Telenor velge uhemmet på øverste innholdshylle når det gjelder partnere.

Men telekonsernet har sterk nok tro på sin egen markedsposisjon (70 prosent av mobilkundene i dag) til å vente at mediahusene og tjenesteleverandørene vil komme løpende til dem når nettet er bygget og terminalene er klare. Flere store innholdsleverandører, som NRK, TV2 og A-pressen, sitter fortsatt på gjerdet og ser utviklingen an.

Utstillingsvindu

Telenor vil legge betydelige ressurser i utbygningen av tredje generasjons mobilnett, fordi Norge blir det Myhre kaller et »utstillingsvindu», et mobil-land som vil ligge »helt i front» når det gjelder mobilt Internett internasjonalt. Og derved hjelpe Telenor til å vinne innpass i andre land og markeder.

Foreløpig er Telenors internasjonale UMTS-satsing begrenset til eierandelen på 10 prosent i tyske Viag Telecom, som er med på det kostbare racet om UMTS-lisens i Tyskland. Men kommunikasjonsdirektør Dag Vangsnes ville ikke utelukke at det kan komme flere.