Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Wap blir født

Den britiske bladspesialisten Future Publishing har lansert det som kanskje kan kalles verdens første wap-magasin rettet mot massemarkedet.

Den første utgaven av Wap – Mobiles, the Internet and beyond er foreløpig kun å finne i bladbutikkene i Storbritannia, men videre distribusjon er planlagt for Hong Kong og Skandinavia fra og med neste nummer, i følge utgiver Carloine Evans. Future Publishing ser også på muligheten for distribusjon i USA, forteller hun.

– Vi så at ingen andre magasiner rettet mot massemarkedet dekket akkurat dette området, til tross for at vi tror dette kommer til å bli «the next big thing», sier Evans.

Bred lesermasse

Bladets glossy design og innhold er utformet slik at det skal appelere til et bredt publikum, selv de som egentlig bare er litt nysgjerrig på wap og ikke vet noe om det fra før. Men responsen fra lesere i wapindustrien har også vært veldig positive, forteller Evans.

– Mange selskaper kjøper det til sine ansatte, sier hun.

Den første utgaven har et opplag på 30 000, primært distribuert til bladbutikker og kiosker. Evans forventer at bestilling av abonnenment fra bransjefolk snart vil bli en viktig inntekstkilde. Målet for antall abonnenter for det første numemret har allerede blitt nådd, sier Evans, men vil ikke ut med nøyaktig hvor mange det er snakk om.

optimistisk

Til tross for en litt fallende interesse for Wap i britisk media, er Evans svært så optimistisk for bladets fremtid.

– Innen jul vil alle nye mobiltelefoner ha wap. Vi leverer informasjonen om hvordan de skal brukes, sier Evans selvsikkert.

Til tross for den negative omtalen i pressen forventer Evans at annonsørene vil støtte bladet, i sin iver etter å nå et wap-interessert publikum.

Men Evans påpeker at fremtiden for bladet er like usikker som fremtiden for wapteknologien, og at det fremdeles er uvisst om wap vil bli den rådende standarden for mobilt Internett.

Future Publishings eierselskap The Future Network utgir 120 magasiner, inkludert Mobile Computer User, T3, PC Gamer, Business 2.0, og Nintendo World. Forrige måned mottok selskapet lisens fra Sony for å utgi Official PlayStation2 Magazine.