Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Eksplosiv interesse for Napster

Napster er i ferd med å bli et av nettets best besøkte steder. I forrige uke besøkte flere den omstridte musikk-byttetjenesten enn Amazon.com.

Napster + lovparagraf
Napster skulle vært lagt ned, i påvente av at saken skal opp for retten. Så sikker var dommeren i saken på at Napster vil tape. Men selskapet har anket den avgjørelsen, og fått en galgenfrist.

Den massive medieomtalen av Napster de siste ukene har gjort sitt til å øke trafikken på nettstedet, tror Media Metrix, et analysebyrå som måler trafikken på nettet. Forrige uke tok Napster skrittet fra 31. til 19. plass på listen over verdens best besøkte nettsteder, viser tallene fra byrået.

– Dette er som et opphørssalg, sier Bruce Ryon ved Media Metrix. – Alle ønsker et godt kjøp mens butikken fremdeles er åpen. Det skal bli interessant å se hvordan dette påvirker den fremtidige bruken av tjenesten, sier han til nyhetstjenesten News.com.

Vanskelig å oppdra brukerne

Jo flere brukere som blir vant til Napsters tilbud, jo vanskeligere blir det for musikkbransjen å oppdra brukerne til å benytte tilbudene fra plateindustrien, tror analytikerne. Selv med et stengt Napster finnes det et utall alternativer for nettbrukere som er sugne på gratis musikk i MP3-formatet. Og Napsters arvtakere er langt mer vriene å kontrollere.

– Plateselskapene har tabbet seg ut, konkluderer analytikeren Malcom Maclachlan ved International Data Corp.– De har mistet muligheten til å oppdra lytterne til den typen online-forbruk som ville tjent deres sak, sier han.

Ifølge Napster hadde tjenesten drøye 20 millioner brukere i midten av forrige måned, før siste runde rettstrøbbel og påfølgende medieomtale dro opp besøkstallene ytterligere. Ifølge Media Metrix er antakelig disse tallene langt i overkant av virkelig bruk. Analysebyrået målte selv 4,7 millioner aktive brukere i juni.

(Origo)