Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Altavista for ferskinger

Altavista har tatt hensyn til den stadig økende interessen for Mp3, film, bilder, radio osv, og har derfor innført nye søkemuligheter, som ekskluderer annen type stoff. Men har du vært mye på nett finner du bedre frem på egen hånd.

Blant annet har den etablerte søkemotoren laget et eget underholdningssenter. Der kan man søke gjennom en rekke fem kategorier; audio/MP3, video, bilder, radio og nettsider.

Selv gikk jeg inn og søkte på den svenske rockegruppen Bob Hund under MP3. Da fikk jeg opp MP3-sider der musikken til Bob Hund er tilgengelig. Dessverre var det også noen som førte til døde linker, noe som er litt svakt for en tjeneste når den har relansering.

På andre søkemotorer tidligere har jeg dessuten klart å finne langt flere MP3-filer med Bob Hund, enn det som her var mulig.Da Altavista for første gang lanserte tjenesten med MP3-søk i januar, hevdet de at det var 30 millioner musikkfiler i deres søkebase.

På tjenesten skal det også være mulig å søke etter ulike verktøy på nett, som chattprogram og musikkspillere.

Avansert søkemulighet med rullgardin

En annen nyhet er det de kaller Power Search, en versjon med avanserte søkemuligheter og som også guider deg gjennom søket. Ved hjelp av et rullegardinssystem er det mulig å begrense utvalget etter dato, tid, land og språk. Dette er mulig på en rekke søketjenester allerede i dag, men er enklere å bruke enn de eksisterende.

En annen søkemulighet er søkemulighet er innenfor nyheter. Her er det mulig f.eks å søke på et nyheter om et spesielt selskap, og selv velge for hvor langt tilbake. Jeg valgt her å søke på nyheter om Spray de siste tolv timene. Her fikk jeg ikke et eneste treff, selv om jeg vet at en rekke aviser på nett har omtalt selskapet de siste tolv timene.

To andre forbedringer er Search Trends og Search Guides. Search Trends gir lister over de vanligste søkeordene i ulike kategorier etter nettsider, produkter og bilder.

Mye informasjon går tapt

Det er ingen tvil om at Altavista har fått til en rekke forbedringer med de nye søkemulighetene og den nye designen. Hele nettuniverset blir forenklet med de nye søkemulighetene og deres forbedringer. Problemet er all informasjonen man mister og som ikke kommer med i utvalget.

I fjor høst hadde Altavista sin første store ansiktsløfting. Tidligere henvendte portalen seg i første rekke til teknologiinteresserte, men de fikk da profil med mer forbrukerstoff med sikte på et bredere publikum. Nå fortsetter portalen i Forbruker-gata.