Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Lite lønnsom karriereformidling

Alle de store kommersielle formidlerne av jobb via Internett går med tap. Nå mener topplederen for den svenske jobbtjenesten Plenia.se, at det er på tide at bransjen viser resultater.

– Det går ikke an å holde på å love fremtidige gevinster i det uendelige, sier VD Yngve Lundquist i Plenia, til Dagens Industri. Plenia er en av de mindre aktørene innen jobbformidling i Sverige.

I likhet med de norske og øvrige europeiske kommersielle jobbformidlingsselskapene går også Plenia med underskudd. På det norske markedet er Stepstone og Jobline de største aktørene – begge viste de frem røde, men optimistiske tall da de la frem siste kvartalsrapport.

Irritert over snakk om antall besøk

– Jeg blir irritert over alt snakk om antall besøk selskapene har hatt på sine hjemmesider, sier Lundquist, som maner bransjen til å skjerpe seg.

Han påpeker at det eneste som teller, er hvor mange jobber man faktisk formidler, og at det er mindre relevant hvor mange som besøker sidene.

I følge ham formidler nettselskapene kun et par tusen jobber i året i Sverige, noe som neppe ligger særlig høyere i Norge. Hans egen arbeidsplass hadde i løpet av juni 35.000 besøk på siden, men formidlet kun 35 jobb.

Uenig med Lundquist

Informasjonsdirektør Karl Fredrik Agnalt i Stepstone, er ikke enig med Lundquist.

– Man kan ikke uten videre anslå hvor mange jobber som faktisk blir formidlet. Man har responsen som går via Internett, og så har man den responsen som går utenom Internett, sier Agnalt.

Agnalt forteller at mange av brukerne søker tradisjonelt med søknad i posten, og ikke benytter seg av muligheten man har til å sende søknad direkte over nett.

– Vår største indikasjon på at formidlingen fungerer, er at 85 prosent av firmakundene fornyer årskontrakten de har med oss. De ville neppe fornyet denne hadde det ikke vært respons på kontraktene, sier Agnalt.

Men han innrømmer at dette er tall de normalt ikke publiserer, og heller ikke nå har han tallene tilgjengelig.