Microsoft

Annonse


Snekrer ny Office i det skjulte

MicrosoftMicrosoft frykter at programpakken Office skal bli overkjørt av nye teknologier og programvare.

Mens Microsoft fortsetter å videreutvikle programvarepakken Office, jobberselskapet samtidig med en ny versjon som bygges fra grunnen av med Internett som ledesnor, skriver Wall Street Journal.

Vekstraten for Office flater ut

Men strategien har ifølge finansavisens kilder ført utviklerne av dagensOffice i strupen på utviklerne av morgendagens Office – internt kaltOffice.NET – og det er uklart hvordan “morgendagen” og “dagen” skal møtes,som kilden uttrykker det.

Programvarepakken Office står for en tredel av datagigantens omsetning, menvekstraten er i ferd med å flate ut, og nye brukere står ikke lenger i kø.Planene for å puste Office-flammen til live igjen ventes å stå i høysetetved Microsofts årlige møte med investorer torsdag.

Annonse


Balanseringen av dagens Office-utvikling og morgendagens Office.NET er vrienfor Microsoft, og spørsmålet er hvordan de skal holde dagens kunderlykkelige mens de introduserer det abonnementsbaserte Office.NET.

Intern motstand mot NetDoc

Tross de eksterne utfordringene er det de interne som skaper mest umiddelbarhodebry. Teamet som jobber med videreutvikling av arbeidshesten Officemurrer mot det 400 manns sterke laget – kalt NetDoc – som jobber medOffice.NET.

– At noen ønsker alltid å være sterkere enn andre er et fenomen som alltidvil finnes, sa Microsoft-sjef Steve Ballmer da han ble spurt om NetDocsforhold til Office-gruppen i forrige måned.

Selv om detaljene ennå ikke er kjent, vokser Office.NET frem som en sentraldel av Bill Gates’ visjon om det nettdrevne Microsoft.NET. Office.NETbygges i moduler som kan kobles sammen på tvers av programvaren – slik attalldata i e-postprogrammet Outlook for eksempel kommuniserer med etregneark i Excel. Tanken er også at for eksempel en avtalebok skal løpendekunne hente og oppdatere data fra nettet, skriver Wall Street Journal.

Ingen vet når nettversjonen kommer

– Vi ser på denne teknologien som svært viktig for å definere den nyebrukeropplevelsen, sier leder for Microsofts Office-avdeling, Bob Muglia.

Men å få Office.NET på gaten vil ta tid – og det er også grunnen til atMicrosoft fortsetter sin toleddede strategi med både Office og andreprodukter.

– Jeg har ingen anelse om når vi kan annonsere Office.NET, sier Muglia. Før

Annonse