Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nokia fikk børsknekk

For første gang reagerte markedet negativt på telekjempen Nokia. Omsetningen i selskapet var ørlite over det markedet forventet, men finnene har solgt færre mobiltelefoner enn man på forhånd trodde. Dette førte til at markedsverdien sank med mer enn 350 milliarder kroner.

Nokia Future 2

Nokia-aksjen stupte med over 17 prosent på Stockholm-børsen etter resultatfremleggelsen. Resultatet lå litt over forventingene med dette var ikke nok. Det er utsiktene for tredje kvartal som hadde mye skyld i nedgangen.

Selskapet la frem et resultat før skatt for første halvår på 2,757 milliarder euro, etter en netto-omsetning på 13,5 milliarder euro. Dette var en økning på 55 prosent sammenlignet med andre kvartal i fjor, man markedet hadde ventet en økning på 65 prosent.

En time etter rapporten var lagt fram på torsdag hadde aksjen falt hele 17 prosent, eller 80 kroner. Fra høye 483 kroner til knapt over 400 kroner.

Avanserte nye modeller

Det går langt fra dårlig med selskapet fra de finske skoger. Netto salg for andre kvartal var på 6,980 milliarder kroner, noe som er en vekst på 55 prosent fra andre kvartal i fjor. Driftsmarginen er på 20 prosent, noe som er l3,8 prosent lavere enn første kvartal. kvartal.

– I de kommende månedene planlegger Nokia Mobile Phones å starte utsendingen av flere avanserte modeller. Vi forventer at Nokias resultat per aksje i tredje kvartal blir på samme nivå som for tredje kvartal i fjor. Men på grunn av timingen av nye produkter og sesongvariasjoner, er det ventet å bli lavere enn for årets andre kvartal. I fjerde kvartal forventer vi at resultatet per aksje overgår nivået for andre kvartal, skriver Nokia i en pressemelding.

Fornøyd sjef

Jorma Ottila, CEO i Nokia, uttaler at han er meget fornøyd og at han ser lyst på fremtiden.

– Salgsøkningen i Nokia Networks, sammen med kontinuerlige forbedringer operativ, gjør at vi anser oss som vel posisjonerte til å forsterke vår markedsposisjon. Sammenlignet med 2. kvartal året før økte mobilsalget med 67 prosent og vi beholdt en meget høy lønnsomhet. Dette beviser nok en gang den samlede styrken i Nokias produktportefølje, varemerke og overlegne evne til å møte etterspørselen, sa Ollila.