Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nettbutikker klare til kamp

I år startet konkursene i de internasjonale nettbutikkene. De norske vil kjempe for å overleve og tvinges nå til å vise resultater. Både YaTack og CoShopper satser på å tjene penger fortere enn planlagt.

Coshopper

Da nettbutikkene startet sin virksomhet, var det kun snakk om å skaffe seg kunder over hele verden og revolusjonere varehandelen. Ingen snakket om lønnsomhet, men størrelse og kursutvikling hadde alt å si.

Etter det store kursraset på Internett-aksjer i våres er situasjonene noe endret. Nå tvinges selskapene til å tjene penger raskere enn planlagt.

Mindre hot å være synlig dyr

– Nå er det mindre hot å være synlig på en dyr måte, sier analytiker Hans Neskvern i Christiania Markets, til Dagens Næringsliv.

To av Norges største nettbutikker, YaTack og CoShopper, er blant dem som nå stiller strengere krav til inntjening. Etter forretningsplanen skulle CoShopper tjene penger i 2003, men satser nå på å starte inntjeningen allerede i 2002.

YaTack skulle etter planen starte å tjene penger i 2002, men skal nå satse på å tjene penger allerede neste år.

Må kutte kostnader

Nettbutikkene tvinges til å kutte kostnader, for å nå målet om raskere inntjening.

– Vi er mer forsiktige med å bruke penger nå enn det vi ellers ville vært, sier adm. direktør Hans Chr. Qvist i YaTack.

Selv om de store nettbutikkene fremdeles har penger i kassa til å drive en stund fremover, må de alle ut å hente penger. CoShopper trenger nytt påfyll i mars 2001, og innen den tid må de fortjene investorenes tillit.

Da LetsBuyIt skulle hendte inn frisk kapital for et par uker siden, fikk de merke at investorene hadde mistet mye av tilliten.

Gode forutsetninger i Norge

Selv om nettbutikkene også sliter i Norge, finnes det muligheter til å lykkes her.Taylor Nelson Sofres Interactive og Norsk Gallup Institutt offentliggjorde torsdag en global undersøkelse i 27 land, som viser at e-handel har gode forutsetninger i Norge.

Norge ligger på verdenstoppen når det gjelder andel av befolkningen som har nettilgang, andel av internettbrukere som har kjøpt varer eller tjenester over nett siste måned. 19 prosent av nettbrukerne har kjøpt varer eller tjenester over nettet siste måned. Kun i USA og Japan handler en større andel på nett.