Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Viktig B2B dom fra EU

EU forbereder dom i en nøkkelsak om B2B-markedsplasser på nettet.Resultatet av EU-kommisjonens granskning kan få store konsekvenser for hele markedet.

Eu-flagg

EU-kommisjonen legger siste hånd på granskningen av nettstedet MyAircraft.com, en såkalt business-to-business markedsplass som selger flydeler og motorer til industrien. EU er usikre på om nettstedet, som eiesav Honeywell International Inc., United Technologies og i2 Technologies, bryter unionens konkurranselovgivning.

Resultatet av kommisjonens gjennomgang kan legge kraftige føringer på hvordan netthandel mellom store industrigrupperinger kan foregå. 80 prosentav all ehandel er i dag mellom bedrifter, melder Reuters.

Knesetter prinsipp

– Dette er den første B2B-markedsplassen som kommisjonen gransker, og viventer at den vil knesette et prinsipp som andre vurderes etter, sier enEU-talsmann til nyhetsbyrået.

I kjølvannet av MyAircraft.com har flyprodusentene Boeing, Lockheed Martinog BAe Systems lansert planer om en verdensomspennende nettbasert fly- ogforsvars-børs. Flere detaljer om satsingen ventes denne uken, men enEU-beslutning om MyAircraft.com vil antakelig ha stor betydning for planene.

Kommisjonen har frist til 7. august med å enten frikjenne MyAircraft.comeller sende saken videre til en dyptpløyende, firemåneders granskning.

Flere B2B skal granskes
EU planlegger å granske andre B2B-markedsplasser i nær fremtid, sier AmeliaTorres, talskvinne for EUs konkurranse-kommisær Mario Monti. Blantnettstedene som kan vente seg besøk fra EU er Covisint, en markedsplass forbildeler, utviklet av General Motors, Ford og DaimlerChrysler.

– Vi er bare i starten av jobben med å finne ut hva slags problemer dissemarkedsplassene kan skape for fri konkurranse, sier Torres.

– Et mulig brudd på konkurranselovgivningen er hvis selskapene som deltar på en slik markedsplass utveksler priser eller annen sensitiv informasjon. Davil de utgjøre et kartell, og vi vil ikke tillate en slik utvikling, sierhun.